Elektrische fietsen: we beantwoorden 64 belangrijke vragen over e-bikes

Elektrische fietsen staan in het hart van de fantastische fietsrevolutie die België de laatste jaren doormaakt. In onze fietsenwinkels worden daarom veel vragen gesteld over e-bikes, die we natuurlijk met plezier beantwoorden. We verzamelden de 64 beste vragen over elektrische fietsen en beantwoorden ze in deze blog.

✓ De basics van elektrische fietsen

1. Wat is een elektrische fiets?

Een elektrische fiets is een fiets met een elektrische motor, die werkt op basis van een accu. Deze motor ondersteunt je tijdens het fietsen, zodat je minder hard moet trappen om vlot vooruit te komen.

2. Is een elektrische fiets hetzelfde als een e-bike?

Ja, een elektrische fiets is hetzelfde als een e-bike. Het woord ‘e-bike’ is een afkorting van het Engelse electric bike.

3. Wat is een speed pedelec?

Een speed pedelec (ook wel speedbike en speedelec genoemd) is een type elektrische fietsen. In tegenstelling tot reguliere elektrische fietsen die 25 kilometer per uur halen, kan je met een speed pedelec 45 kilometer per uur rijden.

 

Elektrische fietsen
Fietsen met elektrische hulpmotoren zijn geschikt in elke omgeving, dus ook de stad

✓ De prestaties van een elektrische fiets

4. Hoe snel kan je fietsen met een elektrische fiets?

Met een reguliere elektrische fiets kan je maximaal 25 kilometer per uur rijden, terwijl je met een speed pedelec maximaal 45 kilometer per uur haalt.

5. Hoe snel kan je fietsen op een speed pedelec?

Met een speed pedelec kan je maximaal 45 kilometer per uur fietsen.

6. Hoeveel kilometer kan je met een volle accu op een e-bike fietsen?

Je moet ervan uitgaan dat je met een volle accu tussen de 80 en 150 kilometer kan fietsen op een elektrische fiets.

Hoeveel kilometer je precies kan fietsen, hangt af van meerdere factoren:

  • Het aantal wattuur van de elektrische motor. Hoe meer wattuur, hoe langer je gemiddeld kan fietsen. Let er ook op dat de kracht van je motor met de jaren afneemt en je actieradius dus kleiner wordt. Het loont om die reden om te investeren in een krachtige motor van een degelijk merk, zodat je ook na enkele jaren nog een flinke actieradius hebt.
  • De kwaliteit van je elektrische motor. Niet iedere motor is even goed en haalt dus hetzelfde rendement.
  • Het landschap waar je in rijdt. Hoe heuvelachtiger de wegen, hoe meer energie je elektrische motor gebruikt om trapondersteuning te leveren.
  • De mate van trapondersteuning die je instelt. Vraag je weinig trapondersteuning van je fiets, dan zal je gemiddeld meer kilometers halen met een volle accu (al heb je wel het voordeel dat je met minder moeite vooruitkomt). Heb je veel trapondersteuning ingesteld, dan is je accu sneller leeg.

 

Koga Signature elektrische reisfiets
De omgeving bepaalt deels hoeveel kilometer je met een volle accu kan fietsen

✓ De techniek van een elektrische fiets

7. Hoe werkt een e-bike?

De elektrische motor brengt kracht over op de fiets wanneer je begint te trappen. Als je niet trapt, doet de motor niets. Op die manier kost trappen minder moeite, maar heb je ook de geruststellende garantie dat de motor niet blijft draaien wanneer je moet stoppen (bijvoorbeeld bij een verkeerslicht).

8. Wat is het verschil tussen een voorwielmotor, middenmotor en achterwielmotor?

Wanneer we over elektrische fietsen spreken, verwijzen de termen ‘voorwielmotor’, ‘middenmotor’ en ‘achterwielmotor’ naar de plek op het frame waar de elektrische motor is geplaatst: respectievelijk op het voorwiel, in het midden bij de trapas en op het achterwiel.

Of je een voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor kiest, heeft invloed op de kracht (het aantal wattuur) en op het rijcomfort, lezen we op de website van de Nederlandse Fietsersbond:

  • Voorwielmotor. Deze motor is op het voorwiel geplaatst. E-bikes met een voorwielmotor zijn gemiddeld goedkoper dan hun soortgenoten met midden- of achterwielmotor. Het nadeel van een fiets met voorwielmotor is dan weer dat ze minder natuurlijk kunnen aanvoelen. Vooral bij het wegrijden uit stilstand kan er een licht ‘schokkend’ effect ervaren worden. Ook is een e-bike met voorwielmotor minder geschikt voor hellingen omdat voorwielmotoren gemiddeld minder kracht hebben dan midden- en achterwielmotoren.
  • Middenmotor. De middenmotor bevindt zich precies in het midden van de fiets, op de trapas. De middenmotor heeft een krachtsensor die registreert hoeveel kracht je op de pedalen zet. Let bij het aanschaffen van een e-bike met middenmotor op het zogenaamde koppel van de motor. Het koppel bepaalt hoe het fietsen voelt, want koppel is de kracht die motor levert. Heeft je elektrische fiets een hoog koppel, dan kan  je vanuit stilstand gemakkelijk optrekken. (Al vinden sommige fietsers dit juist onaangenaam.) Op een e-bike met een hoog koppel kan je bovendien vlot fietsen door zelf maar weinig kracht te zetten op je trappers.
  • Achterwielmotor. De achterwielmotor bevindt zich op het achterwiel van de elektrische fiets. Achterwielmotoren zijn zeldzaam; ze komen eigenlijk alleen voor op speed pedelecs en op sommige trendy, high-end elektrische fietsen. Fietsen met achterwielmotoren zijn niet geschikt voor heuvel- en bergachtige omgevingen, want daar worden deze motoren te warm, waardoor ze zichzelf uitschakelen.

9. Wat is beter: een voorwielmotor, middenmotor of achterwielmotor?

Voor de meeste mensen is een elektrische fiets met middenmotor de beste keuze. Deze geeft de meest stabiele rijervaring, is in staat om veel kracht te leveren en kan zonder problemen in heuvelachtige gebieden gebruikt worden.

Een voorwielmotor daarentegen heeft het nadeel gemiddeld minder krachtig te zijn en een ‘schokkerige’ rijervaring te leveren.

De achterwielmotor kan weliswaar zeer krachtig zijn, maar raakt oververhit in heuvel- en berggebieden.

10. Hoe laad je een elektrische fiets op?

Je laadt de accu van een elektrische fiets aan door deze met een oplader aan te sluiten op een stopcontact.

Bij sommige elektrische fietsen is de accu ingebouwd in de fiets, waardoor je de fiets in de buurt van het stopcontact moet plaatsen om deze op te kunnen laden. Bij andere e-bikes is de accu los te klikken van de fiets, zodat je meer flexibiliteit hebt bij het opladen.

Om de veiligheid en levensduur van je accu te vergroten, raden we aan om altijd de oplader te gebruiken die de fabrikant meelevert met de fiets. Mocht deze oplader kapotgaan of kwijtraken, dan is het aangeraden om hetzelfde type oplader te kopen.

11. Hoe lang duurt het voor een elektrische fiets is opgeladen?

Het duurt tussen de twee en vijfenhalf uur om de accu van een elektrische fiets op te laden.

Hoe lang het in werkelijkheid duurt, hangt af van twee zaken:

  1. Gebruik je een standaardlader (2 Ampère) of snellader (4 Ampère of meer);
  2. Heeft je elektrische motor veel of weinig wattuur (hoe meer wattuur, hoe langer het duurt voordat de accu vol is).

Fietstest.nl onderzocht de gemiddelde laadtijden van e-bikes en kwam uit op de volgende resultaten:

Capaciteit Standaardlader tot 80% Standaardlader 100% Snellader tot 80% Snellader 100%
200 Wh 2 uur 3 uur 1 uur 2 uur
300 Wh 3 uur 4 uur 1,5 uur 3 uur
400 Wh 4 uur 5 uur 2 uur 4 uur
500 Wh 5 uur 6,5 uur 3 uur 5 uur
600 Wh 5,5 uur 8 uur 3,5 uur 5,5 uur

Over de bovenstaande tabel schrijft Fietstest.nl:

‘In de tabel hebben we de gemiddelde laadtijden van Lithium-Ion accu’s (Li-On) voor je op een rijtje gezet. Li-On is op dit moment de meest gebruikte accusoort. Er bestaan uiteraard verschillen tussen de afzonderlijke accu’s van verschillende merken, dus neem deze tabel vooral als richtlijn. De tijden hebben betrekking op het opladen van (bijna) lege accu’s tot 80 en 100% van hun capaciteit. Wanneer de accu niet leeg is, gaat het laden vanzelfsprekend sneller.’

Als je wilt weten hoe lang het duurt om jouw eigen e-bike op te laden (of de e-bike die je wilt kopen), zal je naar de technische specificaties moeten kijken of informatie inwinnen bij een fietsenwinkel. Natuurlijk kan je ook gewoon de fietsstekker in het stopcontact steken en zelf kijken hoe lang het duurt voordat de accu opgeladen is.

12. Hoe laad je een elektrische fiets snel en veilig op?

Houd je aan de volgende tips om de accu van je e-bike snel en veilig op te laden:

  1. Lees altijd eerst de bijgeleverde handleiding.
  2. Gebruik altijd de meegeleverde oplader.
  3. Laad je elektrische fietsaccu op bij kamertemperatuur.
  4. Je hoeft de accu niet helemaal op te laden en ook niet helemaal leeg te laten voordat je hem oplaadt.
  5. Maak niet te vaak gebruik van snelladers.

 

Fietsenhandel Edegem
Laat je altijd goed informeren over de technische details

✓ Voordelen en nadelen van een elektrische fiets

13. Wat zijn de voordelen van een elektrische fiets?

Er zijn vele grote voordelen aan e-bikes:

  1. Vlot fietsen met weinig inspanning. De trapondersteuning garandeert dat je snel kan fietsen met relatief weinig inspanning. Ook met tegenwind of op hellingen kost het bijna geen moeite om vlot vooruit te komen.
  2. Sneller op je bestemming. Met een elektrische fiets kom je sneller op je bestemming aan omdat ze moeiteloos 25 kilometer per uur halen. (Ter vergelijking: op een normale, niet-elektrische stadsfiets rij je ongeveer 15 kilometer per uur.)
  3. Ook geschikt voor langere afstanden. Omdat je op een e-bike sneller bent dan op een reguliere fiets, is dit type fiets ook geschikt voor afstanden die je vroeger niet op de fiets zou hebben gedaan. Dit heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat steeds meer mensen in de voorsteden de auto laten staan en de elektrische fiets nemen om in de stad te geraken.
  4. Geschikt voor veel doelgroepen. Elektrische fietsen bestaan niet alleen in de klassieke tweewielige versie, maar ook als ruime bakfiets. Zo’n elektrische bakfiets is ideaal voor gezinnen die hun kinderen naar school willen brengen of boodschappen willen doen. Ook kiezen steeds meer ondernemers voor de elektrische bakfiets om binnen de stad hun spullen te vervoeren.
  5. Voordeliger dan de auto. Ritten op een e-bike zijn voordeliger dan met een auto. Niet alleen is de brandstof van een auto erg duur, maar ook is een wagen veel duurder op het vlak van belastingen, verzekeringen, onderhoud, enzovoort. Zelfs als je maar een deel van je ritten per fiets doet, bespaar je op jaarbasis veel geld.
  6. Milieuvriendelijk vervoer. Elektrische fietsen zijn per gereden kilometer veel minder belastend dan auto’s, motoren, brommers en andere voertuigen die op fossiele brandstoffen rijden. Met het oog op de leefbaarheid van onze steden is dit een gezonde reden om op je elektrische fiets te stappen.
  7. Minder belastend voor je lichaam. Dankzij de trapondersteuning wordt de belasting op je knieën en heupen een stuk lager. Als mooie bonus kom je ook nog eens minder bezweet op je bestemming aan.
  8. Ook op oudere leeftijd nog fietsen. Fietsen met elektrische hulpmotoren hebben ervoor gezorgd dat mensen ook op oudere leeftijd nog kunnen blijven fietsen. Waar ze vroeger de fiets hadden weggedaan omdat het te inspannend werd, kunnen ze nu gewoon blijven fietsen.
  9. Makkelijk te kopen. Meer en meer fietsenwinkels in België nemen elektrische fietsen op in hun assortiment. Bij Fietsen De Geus in Groot-Antwerpen hebben we te allen tijde ruim 1000 fietsen op voorraad, waarvan honderden elektrische fietsen.

14. Wat zijn de nadelen van een elektrische fiets?

Elektrische fietsen hebben enkele nadelen:

  1. Hogere aanschafprijs. Vanwege de elektrische motor kost een e-bike gemiddeld meer dan een gelijkaardige fiets zonder trapondersteuning. Een degelijke elektrische fiets van een A-merk kost al gauw twee tot drie keer zoveel als een niet-elektrische variant. De prijzen van elektrische fietsen kan je bekijken op deze pagina.
  2. Relatief duur onderhoud. Zowel je jaarlijks onderhoud als herstelling van kapotte onderdelen kosten meer dan met een niet-elektrische fiets. Er kruipt immers veel tijd in het nakijken van alle elektrische onderdelen.
  3. Relatief zwaar. Een e-bike heeft al snel een gewicht dat vijf kilo meer is dan dat van een niet-elektrische fiets. Voor de meeste fietsers is dat niet zo erg, maar als je de fiets een stukje moet optillen om hem in je fietsenberging te krijgen, kan dit gewicht een nadeel zijn. Gelukkig hebben veel elektrische fietsen loop- en duwassistentie. Dat maakt het makkelijker om de fiets in je berging te zetten. Neem je je fiets graag mee op de fietsdrager achterop je auto? Check dan zeker of je fietsdrager geschikt is voor dit extra gewicht.
  4. Beperkte actieradius. Wanneer je fietst met trapondersteuning, zal je accu langzaam maar zeker leeggaan. Wanneer je accu volledig leeg geraakt tijdens een fietstocht, wordt het zwaar trappen. Een e-bike zonder trapondersteuning trapt namelijk een stuk moeilijker dan een reguliere fiets.

 

Veloe Multi e-bike België
Fietsmerk Veloe staat bekend om zijn elektrische longtailfietsen

✓ Doelgroep van elektrische fietsen

Wie zijn de mensen die elektrische fietsen kopen? Dit onderwerp gaan we uitgebreid bespreken.

15. Voor wie zijn elektrische fietsen geschikt?

Je zou kunnen zeggen dat een elektrische fiets voordelen biedt voor iedereen die al op een ‘gewone’ fiets rijdt. Toch zijn er enkele doelgroepen die in het bijzonder voordelen ervaren aan e-bikes:

  • Pendelaars. Mensen die elke dag met de fiets naar het werk gaan, hebben baat bij een e-bike. Dankzij de elektrische hulpmotor doe je minder lang over langere afstanden. Bovendien kom je niet langer bezweet aan op het werk. Tot slot ontwijk je de files waar je met de wagen wél in gestaan zou hebben!
  • Studenten. Woon je nog thuis bij je ouders in een buurgemeente, maar moet je elke dag naar de universiteit in de stad? Dankzij je snelle elektrische fiets heb je de afstand in no time overbrugd. En dat zonder grote inspanning. De tijd dat je op een vertraagde bus of trein stond te wachten is voorbij.
  • Ouderen. Met een elektrische fiets kunnen oudere mensen langer blijven fietsen. Vroeger moesten ouderen noodgedwongen op een bepaald moment hun fiets wegdoen omdat het te inspannend was. Met de opkomst van de e-bike blijft ook deze bevolkingsgroep mobiel.
  • Gezinnen. Gezinnen die de auto zo vaak mogelijk willen laten staan, profiteren enorm van een elektrische bakfiets. Met die grote bak kan je heel eenvoudig kinderen naar school brengen en boodschappen doen. Ook elektrische longtail bikes worden in toenemende mate door gezinnen verkozen tot stadsvervoermiddel. Dankzij het verlengde frame kan je achterop meerdere kinderen vervoeren.
  • Ondernemers. Ondernemers die binnen de stad veel van locatie naar locatie moeten rijden, of die regelmatig een vracht te vervoeren hebben, kiezen steeds meer voor een elektrische bakfiets. Alle materialen en goederen gaan in de bak. Files? Verleden tijd. Parkeerplek zoeken? Hoeft ook niet meer. Parkeergeld betalen? Niet meer nodig.

16. Klopt het dat e-bikes vooral door oudere mensen worden gekocht?

Nee, elektrische fietsen worden al lang niet meer uitsluitend door ouderen gekocht. Sterker nog: gigantische aantallen elektrische fietsen worden tegenwoordig verkocht aan pendelaars, gezinnen en ondernemers.

De tijd dat alleen de bomma en bompa een e-bike in de berging hadden staan, is een achterhaalde gedachte. Elektrische fietsen zijn er werkelijk voor iedereen!

 

Elektrische fiets kopen Antwerpen
Duizenden Belgische pendelaars doen hun woon-werkverkeer op de e-bike

✓ Types elektrische fietsen

17. Welke soorten elektrische fietsen zijn er?

Van vrijwel ieder type fiets bestaan er tegenwoordig elektrische varianten:

  • Elektrische stadsfietsen. De klassieke stadsfiets is een wendbaar, voordelig vervoermiddel. Niet voor niets is ook de elektrische versie ongekend populair. Deze halen tot 25 kilometer per uur. Elektrische stadsfietsen zijn wonderbaarlijk handig voor dagelijkse ritten, bijvoorbeeld naar het werk of naar de supermarkt. Ook in het weekend komen ze van pas, maar dan voor pleziertochten door de natuur.
  • Speed pedelecs. De razendsnelle speed pedelecs lijken heel erg op elektrische stadsfietsen, maar gaan nóg sneller: tot 45 kilometer per uur! Dat wordt mogelijk gemaakt door een sterkere elektrische motor.
  • Elektrische bakfietsen. Je kent de traditionele bakfiets vast wel: een fiets met een grote houten bak voorop. Deze grote, logge fietsen werden vroeger nogal eens bekritiseerd omdat je hard moest trappen om vooruit te geraken. Gelukkig staat de innovatie niet stil en bestaan ze nu ook met een hulpmotor. Moderne elektrische bakfietsen hebben bovendien meer en meer een bak die van lichtgewicht materialen is gemaakt.
  • Elektrische longtailfietsen. Neem een reguliere fiets, verleng het frame zodat je een enorme bagagedrager hebt en voilà: je hebt een longtailfiets. Deze zijn verkrijgbaar als niet-elektrische variant, maar voor het rijgemak kiezen steeds meer Belgen voor elektrische longtailfietsen. Hup, kinderen achterop en breng ze maar naar school… het is gemakkelijker dan ooit.
  • Elektrische reisfietsen. Op reis op de fiets? Dat betekent niet langer afzien! Elektrische reisfietsen geven bijzonder veel rijgemak tijdens je fietsreis door België, Zuid-Frankrijk of Canada. Dankzij de elektrische hulpmotor kan je je aandacht meer richten op je prachtige omgeving dan op de pijn in je benen.
  • Elektrische vouwfietsen. Ook de goede oude plooifiets is niet achtergebleven in de elektrische fietsrevolutie. Elektrische vouwfietsen bieden alle flexibiliteit van een ‘gewone’ vouwfiets, mét het bijkomende voordeel dat je moeiteloos vooruitgaat. Menig pendelaar en student die een fietsrit combineert met het openbaar vervoer opteert voor de elektrische vouwfiets.
  • Elektrische sportfietsen. Jawel, zelfs sportfietsen zoals mountainbikes, racefietsen en gravelfietsen zijn tegenwoordig te koop met een elektrische motor! Elektrische sportfietsen worden meer en meer geaccepteerd onder fietsers. Logisch, want je ziet minder af, waardoor je je aandacht volledig kan richten op de mooie natuurlijke omgeving. Ook bieden elektrische sportfietsen uitkomst aan mensen die wél aan sport willen doen, maar door bijvoorbeeld een lichamelijke aandoening niet rap zouden kiezen voor een niet-elektrische sportfiets.

Er bestaan zelfs elektrische eenwielers, zogenaamde monowheels. Maar deze vind je vooralsnog niet in het assortiment van Fietsen De Geus.

18. Wat is het verschil tussen een elektrische fiets en een speed pedelec?

Er zijn meerdere verschillen tussen een reguliere elektrische fiets en een speed pedelec (bron):

Verschil in prijs

Elektrische fiets € 1500 – € 3500 (variant met middenmotor)
Speed pedelec € 3000 – € 8000

Verschil in actieradius (afhankelijk van de capaciteit van de accu)

Elektrische fiets 40 tot 120 km
Speedbike 70 tot 150 km

Voor woon-werk verkeer

Elektrische fiets Geschikt voor drukke trajecten of routes met veel stops en fietspaden.
Speed pedelec Vanaf 15 kilometer tot circa 50 kilometer. Geschikt voor langere ritten met weinig stops (kruispunten, stoplichten) over brede fietspaden of autoluwe wegen.

Vermogen/type motor

Elektrische fiets Maximaal 250 watt in voorwiel- of middenmotor, zelden een achterwielmotor.
Speed pedelec 250 tot 4000 watt. Meestal middenmotor, soms een achterwielmotor.

Maximumsnelheid

Elektrische fiets Maximaal 25 km/u
Speed pedelec Begrensd op 45 km/u, maar zo hard mag je alleen op de rijbaan. Op Belgische fietspaden zie je steeds vaker snelheidsbeperkende borden om te voorkomen dat mensen met 45 km/u op het fietspad rijden.
Veiligheid
Elektrische fiets Helm en achteruitkijkspiegel zijn niet verplicht.
Speed pedelec Helm en achteruitkijkspiegel zijn verplicht. Een uitgebreid overzicht van alle regels voor speed pedelecs vind je op de website van de Fietsersbond.
Plaats op de weg
Elektrische fiets Gewone fietspaden en als er geen fietspad aanwezig is op de openbare weg.
Speed pedelec Speed pedelecs worden in het verkeersreglement beschouwd als een bepaald type bromfiets, naast de bromfietsen van type A en type B. Gebruikers van de speed pedelec mogen het fietspad gebruiken op plaatsen waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u, wanneer dit aangeduid is met het verkeersbord D7 of met wegmarkeringen. Wanneer op de rijweg een snelheidsbeperking hoger dan 50 km/u geldt, zijn de bestuurders van speed pedelecs verplicht het fietspad te gebruiken.
Rijbewijs
Elektrische fiets Niet nodig of vereist.
Speed pedelec Ja, verplicht. Je hebt een rijbewijs (AM) nodig.

Nummerplaat en registratie

Elektrische fiets Niet nodig of vereist.
Speed pedelec Alle speed pedelecs die in België op de openbare weg rijden, moeten ingeschreven zijn bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). Je krijgt dan een nummerplaat met de letter S.

Slot en beveiliging

Elektrische fiets Kies voor een combinatie van ringslot én stevig kabelslot.
Speed pedelec Een combinatie van ringslot én zeer stevig kabelslot is aan te raden, evenals een fietsverzekering. Ook een bewaakte of eigen stalling is geen overbodige luxe, want dieven weten hoeveel een speed pedelec waard is!

Rijhouding

Elektrische fiets Veel keuze, van ‘normaal’ rechtop (zoals op een stadsfiets) tot licht sportief.
Speed pedelec Sportieve houding, voorovergebogen.

Frame

Elektrische fiets ‘Damesframes’ met lage instap worden het meest verkocht. Vooral goedkopere e-bikes kunnen een zwak, ‘zwabberend’ frame hebben.
Speed pedelec Vanwege de hoge snelheid en daarbij gepaarde grote krachten hebben speed pedelecs een stevig, dik frame, vaak een ‘herenmodel’.

 

19. Wat is het verschil tussen een elektrische cargobike en een elektrische bakfiets?

Een cargobike is in principe eender welke fiets met een groter dan normaal vermogen om vracht te vervoeren. Sommige cargobikes hebben de vorm van een longtailfiets (zoals de Veloe Multi) andere zijn gewone stadsfietsen met een grote mand voorop. En sommige cargobikes hebben de vorm van een bakfiets. Dat is, simpel gezegd, een fiets met een grote bak voorop waar je kinderen, boodschappen of andere goederen in kan vervoeren.

 

Urban Arrow cargo bike Antwerpen
In een elektrische bakfiets, zoals deze Urban Arrow, kan je makkelijk een kind vervoeren

✓ Merken van elektrische fietsen

20. Welk fietsenmerk maakt de beste elektrische fietsen?

Als je kijkt naar kwaliteit van het ontwerp (comfort, ergonomie, enz.), de gebruikte materialen en de assemblage, zijn er enkele A-merken die naar onze ervaring ‘de beste elektrische fietsen’ maken. Deze merken zijn Dutch ID, Specialized, Veloe, Koga, Norta, Batavus, Brompton, Achielle, i:SY, Idworx, Santos, Åska, VSF, Ellio, Klever, Scott, Velo De Ville, Urban ArrowBullitt (Larry vs Harry)AchielleBakfiets.nlBergamontGazelleYuba en Lovens.

Het is echter wel zo, dan niet elk van deze merken ieder type elektrische fiets maakt:

  • Elektrische stadsfietsen. Gerenommeerde merken die elektrische stadsfietsen maken, zijn Dutch ID, Specialized, Scott, Velo De Ville, Koga, Norta, Gazelle, Batavus en Achielle.
  • Elektrische longtailfietsen. Respectabele fietsfabrikanten die elektrische longtailbikes maken, zijn Veloe en Bergamont.
  • Elektrische sportfietsen. Als je een zeer goede elektrische mountainbike, gravelfiets of koersfiets zoekt, raden wij het merk Bergamont aan.
  • Elektrische plooifietsen. Voor een hoogwaardige elektrische vouwfiets is er eigenlijk maar twee merken die met kop en schouders boven de concurrentie uitsteekt: Brompton en i:SY.
  • Elektrische reisfietsen. Voor elektrische trekkingfietsen moet je zeker eens kijken bij Santos, Idworx, Koga, Bergamont, Velo De Ville, VSF,
  • Speed pedelecs. De absolute toppers onder de speed pedelecs zijn de fietsen van Klever, Gazelle, Ellio, Norta, Koga, i:SY en Åska.
  • Elektrische bakfietsen. Enkele merken die buitengewoon goede elektrische bakfietsen maken, zijn Urban Arrow, Bullitt (Larry vs Harry), Achielle, Bakfiets.nl, Bergamont, Gazelle, Yuba en Lovens.

21. Wat zijn de slechtste merken van elektrische fietsen?

We spreken liever geen kwaad over bepaalde merken, want elk merk heeft zijn doelgroep. Toch willen we kwijt dat we geen fan zijn van zogenaamde ‘supermarktfietsen’ en andere zeer goedkope merken. Deze bieden hun e-bikes weliswaar opvallend voordelig aan, maar het is onze ervaring dat deze vaak van minder goede kwaliteit zijn. Die mindere kwaliteit kan zich uiten op veel manieren: het frame is van staal in plaats van aluminium, de elektrische motor biedt minder ondersteuning, de motor verliest al na redelijk weinig oplaadbeurten zijn kracht, onderdelen verslijten sneller, enzovoort.

22. Welke Belgische fietsenmerken maken elektrische fietsen?

Belgische fietsenmerken die e-bikes maken, zijn onder andere Norta, Achielle, Åska en Ellio.

23. Welke Nederlandse fietsenmerken maken elektrische fietsen?

Nederlandse fietsenmerken die e-bikes maken, zijn bijvoorbeeld Batavus, Gazelle, Koga, Dutch ID, Santos, Urban Arrow, Bakfiets.nl en Lovens.

24. Maakt Gazelle ook elektrische fietsen?

Ja, Gazelle maakt ook elektrische fietsen.

De meeste mensen kennen Gazelle van hun oerdegelijke stadsfietsen, maar dit Nederlandse fietsenmerk gaat wel degelijk met zijn tijd mee. Inmiddels bieden ze een assortiment aan e-bikes aan.

25. Maakt Batavus ook elektrische fietsen?

Ja, ook Batavus maakt e-bikes.

Dit degelijke Hollandse merk innoveert zijn aanbod constant, wat heeft geresulteerd in een mooi gamma aan elektrische rijwielen.

26. Wat is Urban Arrow?

Urban Arrow is een Nederlands fietsenmerk dat bekend staat om zijn (elektrische) bakfietsen.

27. Wat is Carqon?

Carqon is een fietsenmerk uit Nederland. Het merk staat bekend om zijn (elektrische) bakfietsen.

28. Wat is Lovens?

Lovens is een fietsenmerk afkomstig uit Nederland. Het is bekend geworden door de productie van (elektrische) bakfietsen.

29. Wat is Veloe?

Veloe is een Italiaans fietsenmerk dat longtailfietsen produceert.

30. Wat is Achielle?

Achielle is een Belgische fietsenfabrikant die vooral bekend is geworden vanwege zijn opvallende lifestylefietsen.

31. Wat is Batavus?

Batavus is een fietsenproducent uit Nederland. Het bouwt onder andere klassieke stadsfietsen en elektrische fietsen.

32. Wat is Bergamont?

Bergamont is een Duits fietsenmerk dat zijn oorsprong heeft in de wijk St. Pauli in de stad Hamburg.

33. Wat is Brompton?

Brompton is een Brits fietsenmerk dat vouwfietsen en elektrische vouwfietsen produceert.

34. Wat is Bullitt – Larry vs. Harry?

Larry vs. Harry is een fietsenmerk uit Kopenhagen, Denemarken. Bullitt is hun meest populaire reeks van (elektrische) bakfietsen.

35. Wat is Dutch ID?

Dutch ID is een Nederlands fietsenmerk dat met de hand gebouwde e-bikes verkoopt.

36. Wat is i:SY?

i:SY is een Duitse fietsenfabrikant. Het werd in 2007 opgericht door Martin Kuhlmeier. i:SY is bekend geworden door zijn compacte elektrische fietsen die deels opvouwbaar zijn.

37. Wat is Idworx?

Idworx is een fietsenmerk dat mountainbikes en vakantiefietsen maakt. Idworx heeft zijn oorsprong in Duitsland.

38. Wat is Klever?

Klever is een fabrikant van zeer snelle elektrische fietsen, de steeds populairder wordende speed pedelecs. Klever is opgericht in Duitsland.

39. Wat is Koga?

Koga is een fietsenmerk uit Nederland. Het maakt onder andere stadsfietsen, e-bikes en reisfietsen. Koga werd opgericht in 1974.

40. Wat is Norta?

Norta is een Belgische fietsfabrikant die onder andere stadsfietsen en elektrische fietsen maakt.

Wil je meer lezen over Norta? In dit artikel lees je alle redenen waarom dit fietsenmerk je aandacht waard is.

41. Wat is Santos?

Santos is een Nederlands fietsenmerk. Santos is gespecialiseerd in reisfietsen. Het merk bestaat sinds 1997.

42. Wat is Scott?

Scott is een Amerikaanse fietsproducent. Het werd opgericht door Charley French.

43. Wat is Specialized?

Specialized is een gerenommeerd fietsenmerk uit de Verenigde Staten. Het maakt onder andere elektrische fietsen en wielrenfietsen. Specialized werd opgericht in 1974.

44. Wat is Velo De Ville?

Velo De Ville is een Duits fietsenmerk. Het werd in 1966 opgericht door Albert Thiemann. Het maakt onder meer stadsfietsen en e-bikes.

 

Elektrische fietsen
E-bikes van alle merken en types vind je in alle filialen van Fietsen De Geus

✓ Veiligheid van elektrische fietsen

45. Zijn elektrische fietsen onveilig?

Hoe veilig elektrisch fietsen is, hangt van jou als bestuurder van de e-bike af. Het is aan iedere elektrische fietser aan te raden om de snelheid altijd aan te passen aan de omgeving. Het is niet zo dat je altijd 25 kilometer per uur moet fietsen. Als er veel verkeer is, als het fietspad slecht is of als het wegdek niet in orde is, kan het geen kwaad om snelheid te minderen. Op die manier blijft het veilig om op je elektrische fiets te rijden.

Verkeersveiligheidsadviseur Dirk de Baan zegt het volgende op zijn pagina ‘Is elektrisch fietsen veilig’:

‘Het blijkt dat de elektrische fiets een iets groter ongevalsrisico heeft dan de gewone fiets maar ongeveer gelijk is aan het risico van de snor- en bromfiets. Vooral de leeftijd (75+) en hogere maximum snelheid is debet aan deze conclusie. Voor jongeren wordt geen extra onveiligheid verwacht. omdat zij een goed reactievermogen hebben en een goede fysieke conditie. Wel kunnen op fietspaden conflicten ontstaat door de grotere snelheidsverschillen tussen fiets en elektrische fiets.’

Dit bevestigt ons advies. Let op je snelheid, zeker als je reactievermogen niet perfect is.

46. Moet je een helm dragen op een elektrische fiets?

Nee, dit is niet verplicht. Op een elektrische fiets die maximaal 25 km/u kan, is het in België en Nederland niet verplicht een fietshelm te dragen.

Op een speed pedelec is het echter in beide landen wél verplicht, aangezien deze tweewielers een hogere snelheid tot 45 km/u halen.

 

Helmenmuur van Fietsen De Geus Berchem
Fietshelmen aan de muur van Fietsen De Geus Berchem

✓ Ecologie en de elektrische fiets

47. Zijn elektrische fietsen inderdaad goed voor het milieu?

Ja en nee. Het ligt er natuurlijk aan hoe je deze vraag benadert. Het is een feit dat het produceren van een fiets milieubelastend is, net zoals elk productieproces niet ‘goed’ is voor het milieu. Wél is het zo dat tijdens het gebruik een elektrische fiets per gereden kilometer veel minder belastend is dan bijvoorbeeld een auto. Een auto rijdt doorgaans op fossiele brandstoffen, die bekend staan om hun negatieve impact op het milieu. Een elektrische fiets moet je weliswaar thuis opladen aan het elektriciteitsnet, maar als je kiest voor groene stroom, kan je ook dit aspect milieubewust maken.

Zijn de afstanden die je moet afleggen te groot voor een elektrische fiets, maar wil je liever zo min mogelijk autorijden? Overweeg dan ook eens om het gebruik van een e-bike te combineren met het openbaar vervoer. In plaats van de auto te nemen naar het treinstation, kan je de elektrische fiets gebruiken, die je bij het station parkeert. Of je koopt een elektrische vouwfiets, die je gewoon als handbagage mee kan nemen in de trein, tram of bus. Op die manier verklein je je ecologische voetafdruk ook tijdens langere trips.

48. Hoeveel CO2 bespaar ik door de elektrische fiets te nemen in plaats van de auto?

Op wandelen na, is geen manier van reizen zo milieuvriendelijk als fietsen. De gemiddelde CO2-uitstoot van één kilometer rijden met een normale auto is 0,22 kg. Met een elektrische fiets die met niet-groene stroom wordt opgeladen is dat 0,007 kg, ofwel 97 procent lager. Deze cijfers rapporteert natuurenmilieu.nl. Op een niet-elektrische fiets beperk je de CO2-uitstoot bovendien tot nul.

Door de fiets te pakken in plaats van de wagen voorkom je dus wel degelijk dat flinke hoeveelheden CO2 worden uitgestoten.

49. Is een elektrische fiets milieuvriendelijker dan een elektrische auto?

Ja, een elektrische fiets is milieuvriendelijker dan een elektrische auto.

Een elektrische auto heeft immers een veel groter gewicht dat in beweging gezet moet worden, dus is er een grotere batterij nodig die meer elektriciteit van het stroomnet vereist.

Maar kan je echt niet anders dan de auto nemen, of wil je om wat voor reden dan ook niet fietsen, dan is een elektrische auto natuurlijk altijd een milieuvriendelijker alternatief dan een wagen die op fossiele brandstoffen rijdt.

 

Elektrische fiets kopen Antwerpen
E-bikes zijn hét ecologische vervoeralternatief voor steden als Antwerpen

✓ De geschiedenis van e-bikes

50. Wie heeft de elektrische fiets uitgevonden?

Het eerste patent voor een gehele elektrische fiets werd aangevraagd door de Amerikaan Ogden Bolton Jr. Dit gebeurde op 31 december 1895. Maar al vanaf 1890 vroegen uitvinders patenten aan voor elektrische aandrijvingen van fietsen.

Als fietser had je waarschijnlijk niet gedacht dat de e-bike al zo’n lange geschiedenis had. Natuurlijk waren er wel veel tekortkomingen aan de batterijen uit de 19e eeuw. Het voornaamste probleem was dat de accu zeer snel leeg was. Ook waren de batterijen zeer zwaar. De niet-elektrische fiets bleef daarom nog heel veel jaren een stuk populairder.

51. In welk jaar is de elektrische fiets uitgevonden?

We weten dat het eerste patent voor een e-bike uit 1895 stamt, maar de uitvinder zal ongetwijfeld vele jaren eerder al zijn elektrische fiets hebben uitgevonden. Bovendien werden er al vanaf 1890 patenten voor elektrische aandrijvingen voor fietsen aangevraagd. In welk jaar de elektrische tweewieler dus exact is uitgevonden, kunnen we niet zeggen. Alles wat we weten is dat het tegen het einde van de twintigste eeuw was.

52. Hoeveel elektrische fietsen worden er verkocht?

In 2020 waren dit de aantallen verkochte e-bikes:

  • In België: 228.400 (bron)
  • In Nederland: 547.000 (bron)

 

Longtail e-bike
Er worden tegenwoordig in België meer elektrische tweewielers verkocht dan ooit tevoren

✓ Wetgeving rond elektrische fietsen

53. Als wat voor soort voertuig wordt een elektrische fiets in België voor de wet gezien?

Een rijwiel (met 2 of meer wielen) met enkel trapondersteuning tot maximaal 25 km/uur en met een vermogen tot 250 W (0,25 kilowatt) wordt in België gewoon als een fiets gezien. Er is geen rijbewijs nodig. Bij dit soort elektrische fiets krijg je bij aankoop geen gelijkvormigheidsattest (certificaat van overeenstemming of COC). Op deze elektrische fiets moet je de verkeersregels voor de fietsers volgen.

54. Als wat voor soort voertuig wordt een elektrische fiets in Nederland voor de wet gezien?

Een standaard elektrische fiets wordt in Nederland voor de wet gewoon als een fiets gezien. Een standaard elektrische fiets heeft de kenmerken dat de fiets trapondersteuning heeft, dat meetrappen nodig is om vooruit te komen, dat de trapondersteuning stopt bij 25 km per uur, en dat de elektromotor een maximum vermogen heeft van 250 watt.

Voor deze elektrische fietsen is er geen minimum leeftijd, is er geen rijbewijs nodig, en is er geen WA-verzekering nodig. De fiets heeft geen kenteken, en je moet op het verplichte fietspad of het fiets/bromfietspad rijden.

55. Als wat voor soort voertuig wordt een speed pedelec in België voor de wet gezien?

Speed pedelecs staan in het Belgische verkeersreglement (de zogenaamde wegcode) gecatalogeerd als ‘bromfiets’. Omdat speed pedelecs toch meer kenmerken hebben van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de ‘bromfiets klasse P’ (de ‘P’ komt van het woord ‘Pedelec’).

Met een speed pedelec bedoelen we een fiets met een maximaal vermogen van 4Kw, met een ondersteuning tot maximaal 45 km/u, en waarbij de elektrische motor als doel heeft het trappen te ondersteunen.

Het is verplicht om de speed pedelec in te schrijven bij de Dienst Inschrijvingen Voertuigen (DIV), net als een auto. De speed pedelec zal dan ook een nummerplaat krijgen. Bovendien is het dragen van een goedgekeurde helm verplicht. Je moet minimaal een helm dragen met de norm EC1078. De norm wordt in de helm zelf aangegeven met een CE-markering. Een bromfietshelm mag ook gedragen worden. Die wordt aangeduid met de norm ECE 22.05. Tot slot moet de bestuurder in het bezit zijn van een geldig rijbewijs. Dat kan een rijbewijs voor een bromfiets of voor een ander voertuig zijn, al is rijbewijs G (landbouwvoertuigen) uitgesloten.

56. Als wat voor soort voertuig wordt een speed pedelec in Nederland voor de wet gezien?

Voor de speed pedelec gelden in Nederland dezelfde regels als voor de bromfiets. De speed pedelec moet een gele bromfietskentekenplaat hebben om op de openbare weg te mogen rijden. De bestuurder is minimaal 16 jaar en in bezit van een bromfietsrijbewijs (rijbewijs AM). Het dragen van een goedgekeurde bromfietshelm (norm ECE 22.05) of een goedgekeurde helm (norm NTA 8776:2016) is verplicht. Een speed pedelec rijdt op een fiets/bromfietspad of op de rijbaan, en dus niet op een fietspad.

57. Heb je in België een rijbewijs nodig voor een elektrische fiets?

Nee, je hebt in België geen rijbewijs nodig om met een standaard e-bike (maximaal 25 km/u) te mogen rijden.

58. Heb je in Nederland een rijbewijs nodig voor een elektrische fiets?

Nee, je hebt in Nederland geen rijbewijs nodig om met een standaard e-bike (maximaal 25 km/u) te mogen rijden.

59. Heb je in België een rijbewijs nodig voor een speed pedelec?

Ja, je hebt in België een rijbewijs nodig om met een speed pedelec (maximaal 45 km/u) te mogen rijden.

60. Heb je in Nederland een rijbewijs nodig voor een speed pedelec?

Ja, je hebt in Nederland een rijbewijs nodig om met een speed pedelec (maximaal 45 km/u) te mogen rijden.

 

Speed pedelecs
Je hebt een rijbewijs nodig voor een speed pedelec, zoals deze Gazelle Ultimate Speed

✓ E-bikes in Groot-Antwerpen bij Fietsen De Geus

61. Verkoopt Fietsen De Geus elektrische fietsen?

Ja, Fietsen De Geus verkoopt in alle filialen in Groot-Antwerpen elk type elektrische fiets.

62. Verkoopt Fietsen De Geus speed pedelecs?

Ja, in al onze vestigingen in Antwerpen en omgeving verkopen we speed pedelecs.

63. Welke fietsmerken verkoopt Fietsen De Geus?

Fietsen De Geus verkoop ruim twintig fietsmerken, waarvan het merendeel ook elektrische fietsen produceert.

Onze merken van elektrische fietsen zijn:

64. In welke gemeentes kan je bij Fietsen De Geus een elektrische fiets kopen?

Fietsen De Geus verkoopt elektrische fietsen in filialen in de gemeentes Antwerpen (district Antwerpen en district Berchem) en Edegem.

Onze actuele openingsuren en contactgegevens vind je op onze contactpagina.

Bekijk alle fietsen van De Geus

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen De Geus