Tijd voor een uitdagende vraag: als wat voor soort manager zien jouw medewerkers je, en zou je het fijn vinden om zelf iemand zoals jij al baas te hebben?
‘Haha! Dat is een moeilijke, maar ik denk dat ze mij zien als een people’s manager. Ik hou ervan om de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Dan geef je iemand namelijk de kans om te groeien als vakman of -vrouw. Tja, mag ik heel eerlijk zijn? Ik zou het misschien best fijn vinden om iemand als ik als baas te hebben.’ (knipoogt)
Wat is het ultieme criterium om te bepalen of een nieuwe collega in het team past?
‘Heel eenvoudig: het moet een fietser zijn. En hij of zij moet oprecht met onze missie aan de slag willen om meer mensen op de fiets te krijgen. Door dit type mensen aan te nemen, maak je als fietsenwinkel je bedrijf sterker. En ook voor je personeel zelf is het goed om alleen de juiste mensen aan te nemen. Je weet dat je daardoor een gepassioneerd team krijgt met een laag personeelsverloop. Zo zien klanten altijd wel een vertrouwd gezicht in de winkels. We zijn kritisch in ons aannamebeleid, maar toch zijn onze vacatures altijd rap vervuld. Dat zegt genoeg!’
Je hoort weleens het gezegde ‘de klant is koning’. We zijn benieuwd hoe jij daarover denkt.
‘De klant is zeker koning van zijn fiets, maar hij is niet koning van de fietsenwinkel. Een koning heeft macht en macht doet soms rare dingen met iemand. Er zijn grenzen die je ook als klant niet mag overschrijden, bijvoorbeeld wanneer je medewerkers verbaal of fysiek aanvalt. Maar gezegd moet worden: onze klanten staan hypercentraal en we gaan héél ver om hen tevreden te stellen.’
Fietsen De Geus groeit in zowel het aantal winkels als in de breedte en diepte van het assortiment. Wat zijn de voordelen van deze groei?
‘Dat we iets te zeggen hebben bij onze leveranciers. Zelfs nu, in tijden waarin veel fietsenwinkels schaarste kennen, hebben wij nog een goede voorraad fietsen. Zoek je als fietser nu een fiets, dan kan je bij ons snel geholpen worden. En dankzij onze nieuwsbrief en onze social media kunnen we mensen snel laten weten welke fietsen op voorraad zijn.’