Elektrische reisfietsen… welke opties zijn er? En hoe doe je de voorbereiding voor je reis?

Koga E-Worldtraveller Signature reisfiets
De Koga E-Worldtraveller Signature, een elektrische reisfiets met Bosch-middenmotor

 

Elke dag zien we het in onze fietsenwinkel in Antwerpen: meer en meer mensen gaan met de elektrische fiets op reis. Daarvoor kan je een “gewone” e-bike nemen, maar veel mensen kiezen een speciale elektrische reisfiets. Hierop kan je meer spullen meenemen zonder dat je veiligheid in gedrag komt. Een goede keuze dus! Maar waar moet je op letten bij het kopen van zo’n elektrische reisfiets? We laten onze expert Kurt aan het woord.

Een gewone e-bike of toch liever een elektrische reisfiets?

Natuurlijk kan je met een reguliere e-bike een fietsreis doen, maar dan eigenlijk alleen wanneer je niet veel bagage mee hoeft te nemen. Dit kan wanneer je bijvoorbeeld logies hebt onderweg, zodat je geen tent, slaapzakken en kookgerief hoeft mee te nemen. Onder andere Riese & Müller en Dutch ID maken zeer sterke elektrische fietsen met krachtige Bosch-middenmotoren die zeer geschikt zijn voor een fietsreis met logies.

Ben je daarentegen van plan om iets avontuurlijker te reizen (dus zonder logies en mét veel bagage), dan moet je wel een echte elektrische reisfiets kopen. Een voorbeeld van een elektrische reisfiets is de Koga E-Worldtraveller, een Nederlands product. Naast Koga brengen ook steeds meer andere fabrikanten van reisfietsen een elektrische variant op de markt. Het Duitse merk Patria bijvoorbeeld biedt inmiddels zijn modellen Touros, Kosmos en Graveller Hybrid met een elektrische versie aan.

Voor een compleet en actueel overzicht van de beschikbare elektrische reisfietsen, adviseer ik om onze fietsenwinkel in Antwerpen te bezoeken.

 

Koga E-Worldtraveller Signature reisfiets
Niet alleen de keuze van de elektrische reisfiets is belangrijk, maar ook hoe je je voorbereidt voor de reis

 

Wat voor type en merk motor kiezen?

Er zijn drie types motoren voor e-bikes, namelijk voorwielmotoren, achterwielmotoren en middenmotoren:

  • Voorwielmotoren: Dit type motor zit, zoals de naam zegt, bij het voorwiel gemonteerd. Dit type geeft een enigszins ongecontroleerde rijervaring en je vindt het vooral bij fietsen uit lagere prijsklassen. Bij Fietsen De Geus verkopen we geen fietsen met voorwielmotor.
  • Achterwielmotoren: Deze motorvariant is geplaatst bij het achterwiel. Het geeft een sportief, stuwend gevoel. Dit is goed voor speed pedelecs, maar het heeft weinig meerwaarde bij een elektrische reisfiets.
  • Middenmotoren: Bij de middenmotor is de elektrische aandrijving in het midden van de fiets geplaatst, bij de trapas. Dit geeft een stabiele, gecontroleerde rijervaring middels een gedoseerde krachtverdeling. Daarom raad ik aan om altijd een elektrische reisfiets met middenmotor te kopen.

Nu je weet dat je best een middenmotor kiest, moet je het motormerk kiezen. Wat mij betreft zijn er maar twee merken van elektrische fietsmotoren die écht het overwegen waard zijn. Dit zijn Bosch en Shimano:

  • Bosch: Het Duitse merk Bosch heeft de reputatie zeer betrouwbaar te zijn. Dit is natuurlijk een enorm voordeel wanneer je een lange fietsreis aan het maken bent. Bosch-motoren geven bovendien flink veel kracht. Een reisfiets met een Bosch-motor is dus een goede keuze als je comfort wilt.
  • Shimano: Wie de overstap van een gewone naar een elektrische reisfiets maakt, kiest best voor een Shimano-motor. Die voelt wat sportiever aan en je houdt een puurder fietsgevoel. Ook niet onbelangrijk: omdat Shimano-motoren iets minder krachtig zijn dan Bosch, gaat je batterij langer mee. Toch heeft ook Shimano een krachtigere motorvariant, de EP8. Deze komt meer in de buurt van de rijervaring van Bosch.

Wie reeds vooral elektrisch rijdt en nu ook aan fietsreizen wil beginnen, opteert best voor een zeer krachtige motor zoals de Shimano EP8 of de Bosch Performance CX. Laatstgenoemde vind je op de reisfietsen van Koga. Reisfietsen met Shimano-motoren vind je dan weer bij Patria. Patria staat bekend om zijn maatwerkfietsen. Maar wees gerust: ook bij hun elektrische modellen mag je rekenen op hun vertrouwde hoge kwaliteit en aanpassingsmogelijkheden.

 

Patria Graveller Hybrid elektrische reisfiets
De Patria Graveller Hybrid is een elektrische reisfiets met Shimano Steps EP6-motor

 

Welke batterijcapaciteit heb je nodig?

Niet alleen de motor maakt van een fiets een e-bike, ook de batterij is een cruciaal onderdeel. Het is namelijk de batterij die energie geeft aan de motor.

Dus welke batterijcapaciteit heb je nodig voor een fietsreis? Dat hangt veel af van de omgeving, het gewicht, de temperatuur en de rijstijl.

Op de Bosch actieradius-calculator kan je alle variabelen ingeven en kom je te weten hoe ver je fiets zal rijden.

Een voorbeeld:

  • We rijden 18 km/u op ondersteuningsstand Tour met een trapfrequentie van 70 toeren per minuut.
  • De fiets weegt 18 kg, de rijder 80 kg en de bagage 25 kg. Dit geeft een totaalgewicht van 123 kg.
  • Het is zomer en we rijden de Haute Marne in, een heuvelachtige omgeving met goed asfalt en weinig wind.
  • Onze fiets is uitgerust met een sterke 85 Nm-motor en een 545 Wh-batterij.

Resultaat: we kunnen een bereik van 79 km verwachten. Na deze afstand zal je volle batterij dus volledig leeg zijn.

Trekken we met dezelfde specificaties de bergen in en zetten we de fiets op de Sport-stand, dan zakken we naar een bereik van 50 km. Een zwaardere of een tweede batterij is dan zeker aangewezen. Stel dat het in de Haute Marne hard gaat waaien, dan zakt het bereik naar 65 km. Zetten we de fiets dan in een hogere stand van trapondersteuning, dan schiet er nog 55 km over.

Het zal al duidelijk zijn dat je voor een reisfiets best een krachtige batterij van bijvoorbeeld 750Wh kiest. De 55 km reikwijdte schiet dan meteen omhoog naar 77 km.

 

Koga elektrische reisfiets Bosch-batterij
Je wilt tijdens de reis niet met lege batterij staan, dus neem bij voorkeur een snellader mee

 

 

De logistiek van een elektrische fiets

Ga je een fietsreis maken met een elektrische reisfiets? Op logistiek vlak moet je rekening houden met de volgende zaken:

  • Stroomkabel en snellader: Als je gaat kamperen, voorzie dan een lange stroomkabel. De stekkerblokken staan namelijk vaak ver van je tentje. Een snellader is ook een aanrader, want je kan daarmee je batterij opladen tijdens een pauze op café of restaurant. Ook als je meerdere batterijen bij hebt, neem je best een snellader. Vaak rekenen campings redelijk wat aan voor elektriciteit. Ze gaan dan uit van het verbruik van een mobilhome. De meeste uitbaters vinden het echter geen probleem om je batterijen in het kantoor op te laden zonder meerkost. Maar let op: door de toename van geautomatiseerde campings, is deze optie helaas niet altijd mogelijk.
  • Ontoegankelijke treinen: Door het hoge gewicht van een elektrische reisfiets kunnen sommige treinen (zeker de oude modellen) moeilijk toegankelijk zijn. Vooral op landelijke stations kan het echt moeilijk worden als je alleen bent. Ben je met twee of meer, werk dan steeds samen om één fiets te tillen.
  • Treinstations zonder liften: Je zal bovendien menig treinstation zien dat geen lift heeft. Een elektrische fiets met bagage via de trappen naar het juiste perron brengen is echter niet evident. Haal in die situaties zeker de bagage eraf en werk in stapjes. Je kan hier bij de planning van je route rekening mee houden door te mikken op grotere stations met liften. Ben je van plan op die manier te reizen, hou daar dan ook rekening mee bij de keuze van de fiets. Een lichtgewicht stalen fiets met Shimano-motor tilt makkelijker dan een aluminium fiets met een Bosch-motor.
  • Batterij sneller leeg: Houd rekening met een kleinere actieradius van je batterij dan je in België gewoon bent. In veel landen is het heuvelachtiger dan bij ons. Je fiets is ook veel zwaarder beladen en met wat pech fiets je de ganse dag tegen de wind in. Voorzie dus realistische etappes met een ruime marge. Je wilt niet met lege batterij langs de weg staan, want dan moet je zwaar trappen.
  • Extreme temperaturen: Extreme weersomstandigheden hebben een effect op de elektrische componenten. Lage temperaturen (onder de 14° Celsius) verminderen de capaciteit van je batterij. Het hoge noorden is dan ook niet ideaal voor een fietsreis met een e-bike. Extreem hoge temperaturen kunnen je display onleesbaar maken. Een groot LCD-display heeft hier sneller last van dan een klein model. Bij de nieuwe Bosch-fietsen kan je ook zonder display rijden, wat best handig is als je de Sahara intrekt. Het kan buiten Europa ook moeilijk zijn om aan een display te geraken in geval van schade, dus het is aangewezen om een reservedisplay mee te nemen. In Europa is het echter een pak eenvoudiger om een display te kopen.

Door rekening te houden met de extra logistiek van een elektrische fiets, kom je minder snel voor verrassingen te staan tijdens je fietsreis.

 

Koga E-Worldtraveller Signature trekkingfiets
De omgeving waarin je gaat fietsen beïnvloedt je voorbereiding

 

Banden voor elektrische reisfietsen

Ik schreef eerder al een artikel over fietsbanden voor niet-elektrische reisfietsen. De meeste suggesties uit dat artikel zijn ook geschikt voor elektrische reisfietsen. Toch zijn er enkele uitzonderingen.

De volgende banden uit bovengenoemd artikel raad ik niet aan voor je elektrische reisfiets:

  • De Marathon Efficiency van Schwalbe vind ik iets te soepel voor een zware reisfiets. Daardoor gaat hij sneller lek, net wat je bij een elektrische fiets niet wil. (Een band plakken bij een e-bike kost een pak meer tijd dan bij een niet-elektrische fiets.)
  • De Vittoria Mezcal is ook geen ideale oplossing. Om deze niche op te vangen zijn er betere alternatieven te vinden.

Alle andere banden die ik noem in het bovengenoemde artikel zijn dus wél geschikt voor je elektrische reisfiets.

Wist je overigens dat banden speciaal voor elektrische fietsen en gemengd gebruik vaak SUV-banden worden genoemd?

Schwalbe heeft in de SUV-categorie de Johnny Watts, Johnny Watts 365, Al Grounder en de Hurricane in het gamma. De Al Grounder en Hurricane hebben iets minder lekbescherming dan de andere banden. De Johnny Watts heeft daarnaast meer profiel en biedt dus nog meer grip. Door zijn slimme ontwerp is de Johnny Watts, ondanks zijn grote profiel, toch geruisloos op asfalt.

Fabrikant Continental heeft in de SUV-categorie de eRuban Plus ontwikkeld. Dit is een band met relatief veel profiel en dus meer grip.

 

Schwalbe Johnny Watts fietsband
De Schwalbe Johnny Watts is een voorbeeld van een buitenband die regelmatig door fietsreizigers wordt gekozen

 

Online en offline informatie over fietsreizen

Om onze liefde voor fietsvakanties te vieren (en jou te helpen), kan je in de komende maanden een flink aantal blogartikelen over reis- en trekkingfietsen verwachten van de hand van onze expert Kurt. Hij zal uitgebreid ingaan op alle belangrijke aspecten, zoals:

Wil je liever in levende lijve advies krijgen over fietsreizen en alles wat erbij komt kijken? Praat er dan eens over met een expert. In onze fietsenwinkel in Antwerpen zijn we gepassioneerd over reis- en trekkingfietsen, dus we nodigen je van harte uit om ons te bezoeken.

Bekijk alle reisfietsen

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus