Binnenbanden voor je reisfiets kiezen: klassiek, tubeless, tubeless ready of Tubolito?

Patria Kosmos

 

Nu je de juiste reisfiets hebt gekozen en weet hoe je zadelpijn kan voorkomen, wordt het tijd om binnenbanden te kiezen. Op dat vlak bestaat er tegenwoordig verrassend veel keuze: naast traditionele binnenbanden zijn er ook tubeless-, tubeless ready- en Tubolito-banden. Maar wat zijn de eigenschappen van al deze opties? En waarom zou je voor de ene of de andere kiezen? Reisfietskenner Kurt van onze fietsenwinkel in Antwerpen vertelt het je.

Varianten binnenbanden voor reisfietsen

In het onderstaande overzicht bespreken we de varianten van binnenbanden die voor fietsreizigers relevant zijn: de klassieke butyl binnenband, de tubeless-band, de tubeless ready-band en de Tubolito-band.

 

Klassieke butyl binnenbanden

Schwalbe klassieke binnenband fietsband

Ondanks alle opties op de hedendaagse bandenmarkt zijn klassieke butyl binnenbanden zeker nog niet uitgespeeld. Ze hebben als nadeel dat ze iets zwaarder zijn dan de andere varianten, maar daar staan ook heel wat voordelen tegenover:

  • Je vindt ze overal, en niet alleen hier in België, maar ook in het buitenland.
  • Ze zijn relatief goedkoop.
  • Ze zijn makkelijk te plakken.

Zoals gezegd zijn klassieke butyl binnenbanden niet de lichtste optie. Er bestaan weliswaar lichtere versies van, maar die verliezen sneller lucht.

Wil je een klassieke binnenband kopen? De binnenbanden van Schwalbe zijn naar mijn ervaring beter dan de concurrentie. Dit is te danken aan het feit dat ze minder lasnaden hebben. Daardoor houden ze hun lucht langer vast en hebben ze een ruimer inzetbereik.

 

Tubeless band

De tubeless band is nauwelijks nog te koop, maar voor de compleetheid zal ik hem toch hier vermelden. Een tubeless bandensysteem is een systeem waarmee je zonder binnenband rijdt. Een tubeless systeem bestaat uit een tubeless-ready velg met een tubeless velglint, een tubeless-geschikte buitenband, een tubeless ventiel en de bijbehorende vloeibare latex voor in de buitenband.

Echte tubeless banden, die net als bij een auto zonder sealant of binnenband gemonteerd kunnen worden, zijn bijna niet meer te vinden. Meestal wordt tegenwoordig met tubeless dan ook tubeless ready bedoeld, een variant die ik hieronder bespreek.

 

Tubeless ready-band

Joe's tubeless ready sealant binnenband kit

Bij een tubeless ready-band wordt een geschikte band op een geschikte velg geplaatst met behulp van een sealant. Sealant is het dichtingsmiddel dat de band luchtdicht maakt met de velg (het wordt soms ook ‘melk’ genoemd vanwege de witte kleur). Sealant bestaat in veel variëteiten met verschillende eigenschappen. Voor racebandjes heb je bijvoorbeeld andere sealant nodig dan voor mountainbikebanden.

Voordelen van de tubeless ready-band:

  • Kleine gaatjes worden vanzelf gedicht.
  • Weegt minder dan een klassiek systeem met binnenband.
  • Rolt lichter en comfortabeler doordat de band soepeler is.

Nadelen van de tubeless ready-band:

  • Bij een groter gat heb je een specifieke reparatieset nodig.
  • De sealant moet elke 4 tot 6 maanden vervangen worden.
  • Installatie vereist een compressor of speciale pomp en is niet zo makkelijk als je er geen ervaring mee hebt.
  • Ze zijn duurder en je hebt nog speciaal velglint, ventielen en melk nodig.
  • Ze hebben soms een minder goede lekbescherming dan hun gewone tegenhangers

Wat ik de tubeless ready-band noem, is overigens onder veel benamingen op de markt te vinden: naast Tubeless Ready (TLR) worden ook vaak de termen Tubeless Easy (TLE), Tubeless System Compatible (TCS) en vele andere namen gebruikt.

 

Tubolito

Tubolito binnenband

Vanwege de hierboven beschreven nadelen heeft niet iedereen heeft zin in al dat tubeless ready-gedoe. Bovendien zijn niet alle velgen geschikt voor tubeless banden. Gelukkig is er ook nog de Tubolito-band.

Tubolito is een speciale binnenband met heel wat voordelen:

  • Ze zijn veel soepeler dan andere opties.
  • Ze wegen minder.
  • Er is amper luchtverlies.
  • Ze gaan minder snel lek.

Super toch? Daar staan echter twee nadelen tegenover:

  • Het prijskaartje is hoog: Tubolito-binnenbandjes zijn drie keer zo duur als een klassieke binnenband.
  • Het plakken van een gaatje duurt langer (alleen de droogtijd is al 30 minuten).

Tubolito biedt twee versies van hun bandjes aan: de superlichte en de supersterke versie. Ik raad je aan om de sterke versie te gebruiken als je een fietsreis wilt maken. Na uitvoerig testen door mij persoonlijk blijken de superlichte bandjes niet geschikt voor een reisfiets.

Tot slot een kleine waarschuwing: Tubolito-binnenbanden mogen niet geplaatst worden op een fiets met velgremmen. Door de hitte-opbouw zouden ze namelijk kunnen smelten.

 

Koga Worldtraveller reisfiets

 

Kies de juiste binnenbanden voor je reisfiets

Voilà, nu weet je het verschil tussen de verschillende binnenbanden die voor reisfietsen beschikbaar zijn. Vind je het toch nog steeds moeilijk om een keuze te maken? Praat er dan eens over met een expert. In onze fietsenwinkel in Antwerpen zijn we gepassioneerd over reis- en trekkingfietsen.

Om onze liefde voor fietsvakanties te vieren (en jou te helpen), kan je in de komende maanden een flink aantal blogartikelen over reis- en trekkingfietsen verwachten van de hand van onze expert Kurt. Hij zal uitgebreid ingaan op alle belangrijke aspecten, zoals:

Houd onze website dus zeker in de gaten. Fietsen De Geus zal dit voorjaar garant staan voor een stevige dosis fietsinspiratie!

Ontdek onze reisfietsen

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus