Home » Blog » Kilometervreters opgelet: zo kies je de beste buitenbanden voor je reisfiets
Kilometervreters opgelet: zo kies je de beste buitenbanden voor je reisfiets
In onze serie over reisfietsen (die begon met het artikel “Hoe kies ik een reisfiets“) zijn we aanbeland bij het volgende onderwerp: buitenbanden. Maar waarom zijn de buitenbanden eigenlijk belangrijk? Deze vraag beantwoordt onze reisfietsexpert Kurt hieronder. Daarnaast vertelt hij waar je op moet letten bij je keuze. Tot slot geeft hij een overzicht van de meest gangbare buitenbanden die er op de reisfietsmarkt zijn.
Waarom zijn goede buitenbanden belangrijk op je reisfiets?
Een goede buitenband is om 6 redenen een essentieel onderdeel van een reisfiets:
Rolvermogen. Ten eerste is de buitenband voor een groot stuk verantwoordelijk voor het rolvermogen van de fiets.
Remprestaties. Daarnaast is je band het enige contact met de grond. Hij beïnvloedt dus je remprestaties.
Grip in bochten. Omdat je band het contact is met de grond, bepaalt hij mede de grip in de bochten.
Tractie. Doordat je band het contact is met de grond, heeft hij effect op de tractie. Dit is de manier waarop je beenkracht via je aandrijving wordt overgebracht op je wielen.
Comfort. Ook het comfort wordt voor een groot stuk beïnvloed door de bandkeuze.
Lekbestendigheid. En tot slot hangt de lekbestendigheid voor een groot deel af van de kwaliteit van je band.
Je begrijpt nu waarschijnlijk dat een buitenband aan veel eisen zal moeten voldoen. Dat betekent dat je afwegingen zal moeten maken. Rij je uitsluitend op asfalt of ga je ook off-road rijden? Is dat dan enkel een bospadje of ga je GR-paden of zelfs mountainbikeroutes volgen? De antwoorden op deze vragen geven sturing aan de keuze van je banden.
Waar je op moet letten bij de keuze van een buitenband
Wil je een buitenband die past bij de aard van je fietsreis? Let dan zeker op de onderstaande zaken.
Rolweerstand
Een gladde band rolt beter op asfalt dan een zwaar geprofileerde band. Die laatste trekt je dan wel weer door kiezels of modder. Maar: niet enkel het profiel bepaalt hoe goed een band rolt. Net zo belangrijk is de rubberlegering en de soepelheid van het karkas – en dus ook van de antileklaag.
Bij Schwalbe, een van de grootste bandenfabrikanten, is het makkelijk kiezen: zij voorzien per band een score voor rolvermogen, grip, duurzaamheid en lekbestendigheid. Maar let op: je kan die scores niet over gamma’s heen vergelijken. De scores voor hun MTB-banden zijn niet vergelijkbaar met die van hun trekkingbanden. Desondanks kunnen de scores je enorm helpen om een keuze te maken binnen één en dezelfde bandengroep van Schwalbe.
Bij Continental, Vittoria, CST en andere merken wordt het vergelijken helaas al wat moeilijker, want je krijgt daar enkel tekst. Bereid je dus voor op véél leeswerk als je je keuze grondig wilt aanpakken.
Profiel
Grote toppen geven meer grip in de modder, maar rollen zwaarder op asfalt. Voor een reisfiets die ook off-road moet rijden, mikken we dus best op een goede verhouding tussen de twee.
Legering
Rubbersoorten hebben effect op het rolvermogen en op de grip. Sommige slicks hebben zelfs meer grip op asfalt in de regen dan vele geprofileerde banden. Dat komt door de ‘stickiness’. De legering heeft invloed op de soepelheid en op de levensduur. Vaak evolueren ze in dezelfde richting.
Legeringen die ik kan aanraden zijn Black Chili Compound en PureGrip van Continental. Bij Schwalbe kijk je dan weer best uit naar de OneStar- en Evolution-banden. Deze bieden veel grip, een lange levensduur en ze rollen vlot.
Antileklaag
Niemand staat graag met zijn reisfiets langs de weg, dus het belang van een goede antileklaag spreekt voor zich. Er bestaan verschillende soorten antileklagen in verschillende kwaliteiten. Ik ga er hieronder kort doorheen. Wil je hier echt diep induiken, dan kom je best eens langs in onze fietsenwinkel in Antwerpen.
Dit zijn de verschillende types antileklaag die je op een buitenband kan krijgen:
Breakerlaag: Hierbij wordt een verharde rubberstrip in het karkas verwerk. Dit is een goedkope oplossing. Het biedt echter matige bescherming en is vrij stug (wat betekent dat je rolvermogen minder goed is). Soms worden meerdere breakerlagen gecombineerd voor een betere bescherming.
Kevlar: Bij deze techniek wordt er een dunne, flexibele mat met een hoge penetratieweerstand in het karkas verwerkt. Dit is een iets duurdere techniek, die een positief effect heeft op het gewicht en de rolweerstand van de band. Kevlar biedt ook wat meer bescherming dan een breakerlaag en vind je dus terug in middenklasse banden.
Gel: In de plaats van een resistente laag, wordt er een dikke laag gel in de band verwerkt. Het idee is hier dus dat de band het glas en de doornen gewoon ‘opeet’. Bij Schwalbe herken je deze banden aan de Plus-vermelding. Bij Continental heet dit Plus Breaker.
Vectran: Deze techniek is vergelijkbaar met Kevlar, maar veel sterker. Het is een heel goede antileklaag die je vindt op banden die aan veel eisen moeten voldoen.
Polyester: Dit is de overtreffende trap qua lekbescherming. Deze vezels zijn nog sterker dan de vectranmat. Een polyester antileklaag is dan ook geen goedkope optie.
Soms worden antileklagen gecombineerd of aangevuld met andere technieken, zoals de Safety Pro Plus bij Continental of de Double Defence en Smart Dualguard bij Schwalbe.
Karkas
De soepelheid van het karkas bepaalt voor het grootste deel het rolvermogen. Dat komt doordat een soepele band zich om oneffenheden heen plooit, terwijl een harde band er tegenop stuit. Je kan dit al wat afleiden aan de TPI (thread per inch) die bij de band vermeld word. Hoe hoger dit cijfer, des te soepeler het karkas.
Maar een reisfietsband moet niet enkel soepel zijn, hij moet ook gewicht kunnen dragen. Kijk hiervoor bij een band dus naar de maximale belasting. Een band met versterkte zijflanken kan meer dragen dan een supersoepele, lichtgewicht gravelband.
Goede buitenbanden voor verschillende types fietsers
Het bovenstaande is een hoop theorie waarin je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Hieronder vind je mijn tried and approved-selectie: ik noem voor elk type fietsreiziger welke buitenbanden ik aanraad.
De off-roader
De beste band voor off-road gebruik is de Vittoria Mezcal. Hij is verkrijgbaar in zowat alle maten. Je kan hem met binnenband of tubeless monteren. De Mezcal heeft een sterk karkas en kan genoeg gewicht aan, wat vaak een probleem is met off-road banden. Schwalbe- en Continental-banden heb ik ook getest, maar daar kan je niet op rekenen als je off-road gaat. De Mezcal heeft daarentegen voldoende grip om door modder en stenen te baggeren en rolt nog goed genoeg op asfalt ook. Door het vierkante profiel stabiliseert hij het stuurgedrag, wat op een sterke helling in de modder van pas komt.
De all-rounders
Zoek je een goede all-round buitenband voor je fietsreis? Dan raad ik de Schwalbe Almotion en de Schwalbe Hurricane aan. Beide banden bieden een snel centraal loopvlak en wat zijnoppen om je door een onverwachte modderplek te helpen. Ze zijn zeer geschikt op de baan en in het bos. De Almotion heeft de beste legering en antileklaag, maar daar staat tegenover dat deze twee keer zo duur is als de Hurricane.
De racers
Ben je van plan om vooral op asfalt te blijven tijdens je fietsreis? Dan zijn de Schwalbe Efficiency en de Continental Contact Urban een prima keuze. Deze banden zijn op de baan gericht. Ze bieden beide een even goede antileklaag als de Schwalbe Almotion en ze rijden als een raket. Je kan echter al raden: modder is niet hun ding, daar hebben ze te weinig profiel voor. Een bos- of grindpad lukt wel trouwens.
De kilometervreter
Wil je veel kilometers maken met je reisfiets? Overweeg dan zeker de Schwalbe Mondial. Deze buitenband is helemaal gericht op duurzaamheid. Naar China en weer terug was het motto bij het ontwerpen van deze band. Hij heeft een schildpadprofiel waardoor hij met vele ondergronden overweg kan. Door het harde karkas en rubberlegering boet je wel in aan comfort. De band is merkbaar stug.
Tot slot: vooral het voorwiel heeft grip nodig in de bochten. Zoek je een compromis tussen off-road en road, dan kan je bijvoorbeeld vooraan de Mezcal leggen en achteraan de Almotion of Hurricane. Je wint dan wat rolvermogen op asfalt, maar je verliest wat tractie in de modder.
De bovenstaande suggesties zijn overigens op niet-elektrische fietsen gericht. In onze blog over elektrische reisfietsen vertellen we welke banden we aanraden voor dit type fietsen.
Kies de juiste binnenbanden voor je reisfiets
Vind je het nog steeds moeilijk om een keuze te maken uit alle beschikbare buitenbanden? Praat er dan eens over met een expert. In onze fietsenwinkel in Antwerpen zijn we gepassioneerd over reis- en trekkingfietsen.
Om onze liefde voor fietsvakanties te vieren (en jou te helpen), kan je in de komende maanden een flink aantal blogartikelen over reis- en trekkingfietsen verwachten van de hand van onze expert Kurt. Hij zal uitgebreid ingaan op alle belangrijke aspecten, zoals:
Bij onze fietsenwinkels in Antwerpen, Berchem en Edegem hebben we zelfs nu ruim 1000 fietsen op voorraad. Nu bestellen betekent volgende week op de fiets... Meer
Wil je met een elektrische reisfiets op reis gaan? Onze expert legt uitgebreid uit hoe je de beste fiets kiest en waar je tijdens je reis rekening mee moet... Meer
Ter promotie van hun bakfiets start Lovens een actie waar jij als toekomstige bakfietser zeker van moet profiteren. Je krijgt nu tijdelijk een regenhuif en... Meer
wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Krijg dit najaar hoge korting op je nieuwe fiets: Profiteer van 7 acties
Dit najaar bieden veel fietsenmerken een flinke korting op hun nieuwe fietsen. Profiteer daarvan zolang het kan! Maak bovendien tot 24 december gebruik van onze Gerust bij De Geus-actie: je krijgt een gratis Omniumverzekering bij elke elektrische fiets.
Elke fiets met het label Keus van de Geus is door een team fietsexperts geselecteerd uit 1000 modellen van tientallen fabrikanten. Daardoor kan jij rekenen op de volgende zekerheden:
1 jaar gratis diefstalverzekering
Je krijgt 365 jaar lang diefstalverzekering als je een fiets koopt die in de maand waarin je bestelt het label “de Keus van de Geus” heeft.
Gloednieuwe fietsen, klaar om mee te pakken
Je wilt zo snel mogelijk op je nieuwe fiets zitten zodra je die besteld hebt. Daarom is het fijn om te weten dat deze fiets rap geleverd kan worden.
Beste prijs-kwaliteitverhouding
Koop je een nieuwe fiets, dan wil je waar voor je geld. Met deze fiets krijg je véél fiets voor een schappelijke prijs. Dat is goed voor jouw fietsgenot én voor je portemonnee.
Krijg informatie over deze fiets in filiaal Edegem
Kom naar ons filiaal aan de Trooststraat 34 in Edegem. In het hart van deze gemeente geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Kom naar ons filiaal aan de Marnixplaats 4 in Antwerpen. In het hart van de wijk ‘t Zuid geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Kom naar ons filiaal aan de Grotesteenweg 95 in Berchem (Antwerpen). In het hart van onze wijk geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Kom naar ons filiaal aan de Th. van Cauwenberghslei 101 in Schoten. In het hart van deze groene gemeente geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Wil je deze fiets in het echt bewonderen? Of wil je er vrijblijvend een gratis testrit op maken? Kom dan naar De Geus Dert13n, onze sportfietsenwinkel aan de Geuzenstraat in Antwerpen. In het hart van ‘t Zuid geven we je graag meer informatie over deze fiets.