Home » Blog » Åska-oprichter Filip Dehing: ‘Dit is de enige high-speed fiets waarmee je écht offroad kan’ [INTERVIEW]
Åska-oprichter Filip Dehing: ‘Dit is de enige high-speed fiets waarmee je écht offroad kan’ [INTERVIEW]
Wat doe je als je al 20 jaar in de machinebouw werkt, maar niet de fiets van je dromen vindt? Juist, dan begin je zelf een fietsmerk. Dat was in ieder geval wat Filip Dehing, de oprichter van Åska, deed in 2019. In een openhartig interview met Fietsen De Geus windt hij geen doekjes rond zijn trots: ‘Wij bouwen de enige high-speed fiets waarmee je écht offroad kan gaan.’
Filip, je hebt Åska nog maar enkele jaren geleden opgericht. Fietsers kenden toen reeds Klever, Riese & Müller en andere grote namen. Had België nood aan nóg een speedpedelecmerk?
Filip: “Of België er nood aan had, wist ik destijds nog niet. Ik wist alleen dat ik nood had aan een zeer specifiek soort fiets. Namelijk: een elektrische fiets waarmee je niet alleen supersnel over het asfalt vliegt, maar waarmee je ook in het bos kan rijden. Of op zandwegen, over het strand en door de duinen. Ik zocht plezier in een speed pedelec. En dat was simpelweg niet verkrijgbaar.
De grootste merken van speed pedelecs bieden een conventionele geometrie van 26 op 27,5 inch. Dat was qua rijgevoel niet wat ik wilde. Klever en Riese & Müller bouwen prima fietsen, maar niet het soort fiets waar ik mee op avontuur zou gaan.
Vanuit mijn expertise in de machinebouw begon ik daarom het concept ‘speed pedelec’ opnieuw te bekijken. Ik startte aan de tekentafel en begon al snel te knutselen in mijn garage. Ik wilde in dat proces een fiets maken voor de imperfecte Belgische wegen. En die bovendien offroad betrouwbaar en comfortabel zou zijn. Het moest oftewel een fiets worden die ik zélf zou willen kopen, als ik hem in een winkel zag staan.”
Op jullie website lezen we dat je het maken van testritten aanmoedigt. Wat is je favoriete reactie die iemand achteraf heeft gegeven?
“Mijn favoriete reactie kreeg ik enkele weken geleden. Ik fietste op mijn eigen Åska naar ons kantoor en kwam onderweg een andere fietser tegen. Hij reed eveneens op een speed pedelec, maar van een ander merk. Hij kende Åska niet, dus ik bood hem aan om erop te rijden. We wisselden van fiets en reden nog tien minuten samen verder. Toen hij daarna weer op zijn eigen fiets stapte, keek hij er beteuterd naar en zei droevig: ‘Nog 2,5 jaar voordat mijn lease is afgelopen’. Deze man had aan den lijve ondervonden dat een Åska een pak meer power en plezier biedt dan zijn eigen fiets!
Waar we sowieso met elke testrit naar streven, is de Åska-grijns. 99% van alle testrijders stapt met die gezichtsuitdrukking van de fiets. Deze grijns drukt uit: dit was héél leuk, eigenlijk een beetje té leuk.
Een andere fijne reactie die we vaak krijgen, vooral van vrouwen, is: ‘Ik had nooit gedacht dat ik 45 kilometer per uur op een fiets zou durven rijden. Maar op de Åska voelde het heel aangenaam.’ Speed pedelecs waarop ook vrouwen zich comfortabel en veilig voelen… die liggen niet voor het oprapen! Ik ben er dan ook fier op dat Åska niet louter een mannenfiets is geworden.”
Åska claimt dé high-speed fiets te zijn voor offroad avonturen. Hoe weet ik als (potentiële) koper dat mijn Åska niet na een paar maanden helemaal uit elkaar gerammeld zal zijn?
“Ons team rijdt zelf al 2 jaar op Åska-fietsen. In die tijd zijn deze speed pedelecs op alle manieren zeer grondig getest. De prototypes rijden zelfs al veel langer rond en zijn al op alle mogelijke manier op de proef gesteld. En ze doorstaan dat.
Wanneer je herhaaldelijk met een high-speed fiets aan 45 kilometer per uur over bospaden rijdt en die fiets overleeft dat, dan weet je dat je een solide tweewieler hebt gebouwd. Wij maken de enige speed pedelec waarmee je écht offroad kan gaan.”
Wat is jouw achtergrond, Filip, en hoe heeft die achtergrond bijgedragen aan het ontstaan van de Åska?
“Ik kom uit machinebouw, automatisatie en autobouw. Ik heb in de auto-industrie gezien wat outsourcing naar Azië kan doen voor de kwaliteit van een product. Iedereen die bij Åska werkt, komt uit gelijkaardige industrieën en delen mijn visie. Met onze kennis willen we iets goeds doen.
We geloven dat lichte e-mobility een goed antwoord geeft op noden van de dag van vandaag. De speed pedelec is een serieus alternatief voor de wagen. Het openbaar vervoer is niet voor iedereen een optie, dus Åska biedt een waardige, snelle oplossing. Dát is het hogere doel waarvoor we het allemaal doen.”
Op welk technisch aspect van de Åska-fiets ben je het meest trots?
“De bekabeling. Ik weet het, een sexy onderwerp is het niet. Je moet echter weten dat de kwaliteit van de kabels zeer bepalend is voor een e-bike in zijn algeheel. Elke Åska heeft daarom kwalitatieve kabels en stekkers en een eenvoudige kabelarchitectuur. Mensen zien het niet, dus ik benadruk graag dat we aan dit aspect veel aandacht besteden.
Hoe doordacht onze bekabeling is, wordt regelmatig bevestigd door fietsherstellers. Want wanneer we de fiets presenteren aan herstellers in fietsenwinkels, wordt de bekabeling steevast met gejuich onthaald. Fietsen bouwen die zowel door de klant als de vakman gewaardeerd worden, dat is exemplarisch voor onze aanpak.”
Åska heeft momenteel één model, de Åska. Als je kijkt naar merken die al langer bestaan, dan zie je dat ze high-speed fietsen aanbieden voor verschillende doelgroepen en in verschillende prijsklassen. Gaan er nog andere Åska-modellen bij komen?
“Er is nu nog maar één Åska-model omdat we datgene wat we doen, goed willen doen. Eerst de puntjes op de i dus voordat we aan uitbreiding denken. Als de tijd er rijp voor is, komen er ongetwijfeld nieuwe modellen. We hebben honderden ideeën voor nieuwe modellen en die ideeën zijn goed. Maar alles op zijn tijd: beter één ding goed doen, dan 10 dingen minder goed.”
Wie is de perfecte Åska-rijder en aan wie zou je de Åska juist niet aanbevelen?
“Ik geloof dat het de taak van de fietsenwinkelmedewerkers is om te bepalen of een klant nood heeft aan een speed pedelec van ons kaliber. De verkoper moet de juiste vragen stellen. Misschien is de klant wel beter geholpen met een goede stadsfiets of een e-bike die slechts 25 kilometer per uur haalt. Een speed pedelec met achtermotor die 45 kilometer per uur haalt is niet voor iedereen de aangewezen keuze. Je moet nood hebben aan zo’n snelle fiets en er budget voor vrij kunnen maken. We informeren dealers zo goed mogelijk om die keuze te kunnen ondersteunen.
Aan wie ik een Åska zeker niet zou aanbevelen? Aan mensen die de fiets maar zeer sporadisch zouden gebruiken. Investeren in een high-speed fiets loont alleen wanneer je hem een paar keer per week gebruikt.”
Waar zie je Åska over 5 jaar?
“Over 5 jaar mag Åska een gevestigde waarde zijn in het e-mobility-landschap. Ik vind kledingmerk Patagonia een prachtig voorbeeld van wat wij nastreven: die maken producten van topkwaliteit die ongelooflijk duurzaam zijn. En iedereen weet dat. Deze positie wil Åska binnen de e-bikemarkt innemen: men moet ons kennen voor onze duurzaamheid in productie en gebruik.
We willen bovendien gekend zijn omdat onze high-speed fietsen fun zijn. Iedere fietser in België moet weten dat je bij ons moet zijn voor een duurzame fiets die een brede glimlach op je gezicht brengt.”
Het Belgische fietsenmerk Norta is momenteel één van de beste merken die je kan vinden in onze fietsenwinkels. Maar waarom? We laten onze collega Nick aan... Meer
Je hoofd beschermen is belangrijk. Maar hoe kies je een fietshelm die van de juiste kwaliteit is en er ook nog mooi uitziet? We laten onze collega Sam aan het... Meer
wij gebruiken technologieën zoals cookies om informatie over uw apparaat op te slaan en/of te raadplegen. We doen dit met als doel om de beste ervaring te bieden en om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Door in te stemmen met deze technologieën kunnen wij gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site verwerken. Als u geen toestemming geeft of uw toestemming intrekt, kan dit een nadelige invloed hebben op bepaalde functies en mogelijkheden.
Functioneel
Always active
De technische opslag of toegang is strikt noodzakelijk voor het legitieme doel het gebruik mogelijk te maken van een specifieke dienst waarom de abonnee of gebruiker uitdrukkelijk heeft gevraagd, of met als enig doel de uitvoering van de transmissie van een communicatie over een elektronisch communicatienetwerk.
Voorkeuren
De technische opslag of toegang is noodzakelijk voor het legitieme doel voorkeuren op te slaan die niet door de abonnee of gebruiker zijn aangevraagd.
Statistieken
De technische opslag of toegang die uitsluitend voor statistische doeleinden wordt gebruikt.De technische opslag of toegang die uitsluitend wordt gebruikt voor anonieme statistische doeleinden. Zonder dagvaarding, vrijwillige naleving door uw Internet Service Provider, of aanvullende gegevens van een derde partij, kan informatie die alleen voor dit doel wordt opgeslagen of opgehaald gewoonlijk niet worden gebruikt om je te identificeren.
Marketing
De technische opslag of toegang is nodig om gebruikersprofielen op te stellen voor het verzenden van reclame, of om de gebruiker op een site of over verschillende sites te volgen voor soortgelijke marketingdoeleinden.
Krijg dit najaar hoge korting op je nieuwe fiets: Profiteer van 7 acties
Dit najaar bieden veel fietsenmerken een flinke korting op hun nieuwe fietsen. Profiteer daarvan zolang het kan! Maak bovendien tot 24 december gebruik van onze Gerust bij De Geus-actie: je krijgt een gratis Omniumverzekering bij elke elektrische fiets.
Elke fiets met het label Keus van de Geus is door een team fietsexperts geselecteerd uit 1000 modellen van tientallen fabrikanten. Daardoor kan jij rekenen op de volgende zekerheden:
1 jaar gratis diefstalverzekering
Je krijgt 365 jaar lang diefstalverzekering als je een fiets koopt die in de maand waarin je bestelt het label “de Keus van de Geus” heeft.
Gloednieuwe fietsen, klaar om mee te pakken
Je wilt zo snel mogelijk op je nieuwe fiets zitten zodra je die besteld hebt. Daarom is het fijn om te weten dat deze fiets rap geleverd kan worden.
Beste prijs-kwaliteitverhouding
Koop je een nieuwe fiets, dan wil je waar voor je geld. Met deze fiets krijg je véél fiets voor een schappelijke prijs. Dat is goed voor jouw fietsgenot én voor je portemonnee.
Krijg informatie over deze fiets in filiaal Edegem
Kom naar ons filiaal aan de Trooststraat 34 in Edegem. In het hart van deze gemeente geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Kom naar ons filiaal aan de Marnixplaats 4 in Antwerpen. In het hart van de wijk ‘t Zuid geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Kom naar ons filiaal aan de Grotesteenweg 95 in Berchem (Antwerpen). In het hart van onze wijk geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Kom naar ons filiaal aan de Th. van Cauwenberghslei 101 in Schoten. In het hart van deze groene gemeente geven we je graag meer informatie over deze fiets. Als de fiets op het moment van jouw bezoek in de winkel staat, mag je er uiteraard gratis en vrijblijvend een testrit op maken.
Wil je deze fiets in het echt bewonderen? Of wil je er vrijblijvend een gratis testrit op maken? Kom dan naar De Geus Dert13n, onze sportfietsenwinkel aan de Geuzenstraat in Antwerpen. In het hart van ‘t Zuid geven we je graag meer informatie over deze fiets.