3 misverstanden over longtail- en midtailfietsen (en waarom ze niet waar zijn)

Riese und Müller Multicharger longtailfiets
Een longtailfiets, zoals deze Riese & Müller Multicharger, heeft volgens sommige fietsers nadelen… maar is dat wel écht zo?

 

Midtail- en longtailfietsen zijn door duizenden ouders onthaald als prima alternatief voor de gezinsauto. Dat is makkelijk te verklaren, want op de extra lange bagagedrager passen gemakkelijk twee of zelfs drie kids. Toch horen we in onze fietsenwinkels soms ook kritische stemmen van ouders. Veel kritiek op midtails en longtails berust echter op misverstanden.

3 nadelen van midtail- en longtailfietsen (die eigenlijk geen nadelen zijn)

De drie meest genoemde nadelen van midtail- en longtailfietsen hebben betrekking op de vervoerscapaciteit, de prijs en de afstand die je ermee kunt fietsen. Toch blijken deze vermeende problemen in de praktijk helemaal niet zo problematisch te zijn. We zullen het eens onder de loep nemen.

Nadeel 1: “Op een longtail of midtail pas je niet met het hele gezin”

Midtail- en longtailfietsen worden nogal eens vergeleken met een auto. Beide zijn immers geschikt om je kinderen mee te vervoeren. Een nadeel van deze vergelijking is echter, dat mensen ook beseffen dat je op een fiets toch wel minder kan vervoeren dan in een wagen. In een auto passen met gemak twee ouders en twee kinderen. Neem je daarentegen de fiets, dan moet één van de ouders al aan de kant blijven staan.

Maar sta eens bij het volgende stil: bij hoeveel procent van al je ritten zit je daadwerkelijk met vier mensen in de auto? Op weg naar je werk zit je er alleen in. En als de kinderen naar school of de sportclub gebracht moeten worden, is er één ouder plus de kinderen in de auto.

Het is dus meestal helemaal niet zo erg dat midtails en longtails niet de ruimte hebben om een compleet gezin te vervoeren. Je midtail of longtail kan perfect de tweede auto vervangen. Dan heb je altijd nog één auto over voor die zeldzamere ritten wanneer je écht met zijn allen in de wagen moet zitten.

 

Veloe Multi Shimano Steps
De Veloe Multi Bosch is een midtailfiets die populair is bij gezinnen

 

Nadeel 2: “Longtail- en midtailfietsen zijn duur”

In vergelijking tot een traditionele niet-elektrische mamafiets kan een longtail of midtail inderdaad duur lijken. Zo’n mamafiets koop je al voor minder dan €1000. Een niet-elektrische longtail, zoals de Veloe Multi, kost daarentegen al gauw €2000. Wil je een longtail met elektrische trapondersteuning, zoals de Veloe Multi ETR Shimano Steps, dan moet je zelfs meer dan €4000 betalen. Da’s veel geld, toch?

Welnu, eigenlijk valt die prijs heel goed mee. Je moet beseffen dat je met een midtail- of longtailfiets je (tweede) auto kunt vervangen. En in vergelijking tot een auto kost zelfs een duurdere fiets niet veel. We hebben het niet alleen over de aankoopprijs, maar ook over het onderhoud en gebruik (verzekeringen, benzine, parkeergeld, wegenbelasting, herstellingen, enzovoort).

Als je het op die manier bekijkt, is een midtail of longtail écht niet zo duur. In vergelijking met een auto zal je zelfs heel veel geld besparen!

Is de aankoopprijs van een longtail- of midtailfiets desondanks een drempel voor je? Je kunt je fiets op krediet kopen. De voorwaarden van fietsleningen zijn momenteel erg gunstig.

 

Bergamont E-Cargoville LT Edition longtail transportfiets
Longtails, zoals de Bergamont E-Cargoville LT Edition, zijn in vergelijking tot een auto voordeliger in aanschaf en onderhoud

 

Nadeel 3: “Longtails en midtails zijn niet geschikt voor lange afstanden”

Omdat ouders een fiets vaak vergelijken met een auto, zien ze het als een nadeel dat je met je tweewieler niet van Antwerpen naar Oostende of Hasselt kunt rijden. Maar is dit wel een wezenlijk nadeel? Het merendeel van je ritten is minder dan 5 kilometer. Lange ritten zijn voor het gemiddelde gezin een uitzondering.

In je dagelijks leven is het dus helemaal niet erg dat je je fiets niet kunt gebruiken voor langere afstanden. Je kunt met je midtail of longtail dus perfect je aantal autokilometers terugschroeven.

 

Longtail fiets Antwerpen
Je autokilometers verminderen? De fiets, zoals deze De Geus Longtail, is het ideale middel om dit te bereiken

 

Conclusie: longtail- en midtailfietsen zijn geschikt om de (tweede) auto te vervangen

Het is overduidelijk: voor het merendeel van je ritten is het geen enkel probleem dat je longtail- of midtailfiets niet dezelfde eigenschappen heeft als een auto:

  • Maar weinig ritten maak je met het voltallige gezin. In de praktijk zal een van de ouders samen met één of twee kinderen een rit maken. Dit kun je net zo goed op een fiets doen als met een auto.
  • Een longtail of midtail is een pak voordeliger in de aanschaf en het gebruik dan een wagen. Al vanaf €2000 koop je een goede niet-elektrische longtailfiets, voor €4000 een exemplaar met een elektrische motor. Voor dat geld koop je onmogelijk een nieuwe auto. Daarnaast bespaar je op benzine. Zelfs een elektrische fiets die je soms in het stopcontact moet opladen, brengt een fractie van de gebruikskosten met zich mee in vergelijking tot een auto. En parkeergeld? Daarover maak je je geen zorgen wanneer je de fiets neemt.
  • Het grootste deel van je ritten zijn minder dan 5 kilometer lang. Het is dus nauwelijks een nadeel dat je geen grote afstanden kunt afleggen met je fiets.

Bonustip: Wil je autoloos leven, maar heb je toch af en toe een wagen nodig? Dan komt een autodeelservice van pas.

Wat je motivatie ook is om de fiets te kiezen (geldbesparing, files vermijden, het milieu sparen), je kunt er zeker van zijn dat een midtail- of longtailfiets je helpt om je doelen te bereiken. Heb je zin gekregen om zo’n handige tweewieler te testrijden? Dat kan altijd gratis en vrijblijvend in onze fietsenwinkels in en rond Antwerpen.

Maak een gratis testrit

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus