Zijn speed pedelecs van nieuw Belgisch merk Åska even goed als bekende merken? [testrit]

Aska speed pedelec testrit Antwerpen

 

Topsnelheid van 45 km/u in een oogwenk; robuust frame waarmee je zelfs off-road kan gaan; met de hand gebouwd in België… de beloftes die het gloednieuwe merk Åska doet zijn groot. Maar zijn hun speed pedelecs even goed als die van gerenommeerde merken als Riese & Müller en Klever? Fietsenkenner Nicola reed een week lang met een Åska van zijn huis in Kapellen naar zijn werk in Edegem om dit te ontdekken. Hij deed enkele opvallende bevindingen. Nicola, vertel maar!

Wat is Åska?

First things first: wat is Åska nu eigenlijk? Åska is een nieuw fietsenmerk dat opgericht is door Filip Dehing, een Belgische productontwikkelaar met 25 jaar ervaring in de mechatronica. Als fervente fietser en ingenieur had hij al jaren een passie voor e-mobility. Daarom besloot hij om zijn inzichten uit de auto-industrie, machinebouw en productontwikkeling toe te passen op speed pedelecs. Zijn doen was om tot een innovatieve high-speed elektrische fiets te komen die comfort en avontuur combineert.

Als we op de website van Åska kijken, lezen we het volgende:

“Bij ÅSKA geloven we dat de speed pedelec het perfecte, duurzame alternatief is voor de auto. En eerlijk … een tocht met onze ÅSKA BIKE is gewoon leuker dan een autorit!”

Tijd om te ontdekken of deze mooie belofte waargemaakt kan worden. Ik reed 5 dagen lang van mijn woonplaats Kapellen naar mijn werk in Edegem. Elke dag 55 kilometer door de stad én over het platteland. Een goede afstand en omgeving dus om deze speed pedelec op de proef te stellen!

 

Aska speed pedelec fiets testrit België
Met 29 km/u over een parallelweg: een prima testparcours voor de Åska

 

Åska: de speed pedelec die tegen een stootje kan

Wat mij na de eerste rit al opviel, was dat deze speed pedelec geen limieten kent qua omgeving. En in de erop volgende werd voor mij keer op keer bevestigt dat een Åska ongelooflijk veel speelmogelijkheden biedt: neem gerust een trottoir mee, ga een keer over onverharde stukjes, rij probleemloos over een grindpad.

Tijdens mijn ritten liet ik de Åska kennismaken met zo veel mogelijk ondergronden en tot mijn verrassing doorstond de fiets elke test met glans. Mijn traject gaat bijvoorbeeld voor een derde door het stadscentrum van Antwerpen. Ik rij op dat stuk regelmatig over kasseien en over asfaltwegen waar nogal wat scheuren en gaten in zitten. Waar je met veel andere high-speed fietsen alle kanten op zou stuiteren in zulke omstandigheden, was dit alles voor de Åska geen probleem. Zelfs met de ruigste ondergrond zat ik opvallend comfortabel op de fiets. Best uniek, vind ik.

En los van het comfort zie je gewoon aan deze fiets dat die gebouwd is om extreme situaties aan te kunnen, zelfs op de maximale snelheid van 45 km/u. Het frame oogt ongelooflijk solide, met abstracte, hoekige vormen die tegelijkertijd futuristisch én retro aandoen. Ik kan zo’n uniek design wel waarderen.

 

Aska testrit maken Antwerpen België
De Åska speed pedelec op de kasseien bij de Antwerpse haven

 

Altijd batterijcapaciteit over

Wanneer je een speed pedelec of een e-bike koopt, is de batterij een van de cruciale dingen om op te letten. De batterijcapaciteit bepaalt immers hoeveel kilometer je maximaal met een volle batterij kan rijden. Zeker als je (zoals ik) elke dag een lange afstand moet afleggen, wil je niet dat je onverwachts zonder power langs de weg staat.

Het was dan ook een enorme meevaller dat ik iedere dag nog volop batterijcapaciteit over had. Zelfs met maximale trapondersteuning had ik nog steeds marge, dus ik kon elke dag moeiteloos met een volle accu heen en terug rijden tussen Kapellen en Edegem.

De Åska dankt zijn royale batterijkracht aan batterij van 950 wattuur. Als je beseft dat veel e-bikes maar de helft aan power hebben, dan is het niet vreemd dat je met een Åska een flink stuk verder kan rijden.

 

Leestip: Elektrische fietsen: we beantwoorden 64 belangrijke vragen over e-bikes

Een speelse speed pedelec

Wat Åska op hun website belooft klopt eigenlijk wel: het is een speed pedelec die het speelse in je boven haalt. Het is in veel opzichten (zithouding, geometrie, mountainbikeopbouw) een sportieve fiets. Hierover was ik vooraf een beetje huiverig, want als je lange afstanden in een sportieve houding fietst, kan je dat gaan voelen in je rug. Ik heb desondanks geen nadeel ondervonden van dit sportieve aspect. Sterker nog: ik vond het een reuzegroot voordeel. Het zorgt namelijk voor een speels karakter aan de fiets. Daardoor kon ik na een drukke werkdag op ontspannen wijze mijn hoofd leegmaken. Ik kan me niet herinneren dat ik dit speelse karakter ooit in een een andere speed pedelec zo sterk gevoeld heb.

 

Aska speed pedelec Neodrives achterwielmotor
De performante Neodrives achterwielmotor zorgt voor vlotte trapondersteuning

 

Nadeel: standaardbanden niet ideaal voor asfalt

Zoals elke fiets, heeft ook de Åska nadelen. Gelukkig zijn ze erg klein, maar eerlijkheidshalve wil ik ze toch vermelden. De banden die standaard op deze speed pedelec zit, zijn gemaakt om op elk terrein goed te presteren. Als je, zoals ik, alleen op asfalt rijdt, zou ik andere banden adviseren. Dat zal je rit net iets comfortabeler maken. Gelukkig is het perfect mogelijk om bij het bestellen van een Åska andere banden erop te laten leggen.

Misschien niet per se een nadeel, maar toch iets waar je rekening mee moet houden: de fiets is one size fits all. Dit is bij veel high-speed fietsen het geval vanwege de hoge ontwikkelingskosten. Het loont voor een fietsenmerk simpelweg niet om om een speed pedelec in een dozijn verschillende maten te maken. Op zich begrijpelijk, maar dat heeft wel als gevolg dat mensen met extreme lichaamslengtes (heel klein of juist groot) misschien niet comfortabel op de Åska rijden. Ben je korter of langer dan gemiddeld? Dan adviseer ik je om een goede lange testrit op deze fiets te maken voordat je hem koopt.

Dat gezegd hebbende moet ik toevoegen dat de Åska voor mij geen probleem was, en ik ben met mijn 170 cm nu ook niet bepaald de langste persoon.

 

Aska speed pedelec Pinion versnellingen
High-end in elk detail: Pinion C.16-versnellingen en een Gates-aandrijfriem

 

Is een Åska speed pedelec het geld waard?

Ja, als je de Åska wilt gebruiken als autovervanger, is deze speed pedelec zeker het geld waard. De fiets is zeker niet de goedkoopste: met een vanaf-prijs van € 8999 is de aanschaf te vergelijken met een tweedehands wagen. Maar er is het verschil dat de Åska geen peperdure fossiele brandstof slurpt en milieuvriendelijker is. Bovendien rij je met de Åska vlotjes alle files voorbij, wat ervoor zorgt dat je rapper en zonder stress op je bestemming aankomt. En dan spreek ik nog niet eens over de besparingen op het vlak van wegenbelasting en verzekeringen. Plus: een Åska is écht fun!

Qua techniek en prestaties kan een Åska zich gemakkelijk meten met gerenommeerde merken. Het design, de materialen en de afwerking zijn top notch. De krachtige achterwielmotor geeft enorme kracht. Ik waardeer het bovendien dat Åska een Belgisch initiatief is. Al hun fietsen worden dan ook volledig in Europa geproduceerd. Niet enkel de assemblage, maar ook de productie door hun leveranciers gebeurt op ons eigen continent.

Natuurlijk kan je op een Åska niet je twee kinderen en je hond meenemen, daarover moeten we eerlijk zijn. In een auto kan dat wél. Ik zie dit echter niet als een groot nadeel, aangezien de Vlaming de meeste ritten in zijn wagen toch in zijn eentje doet. Een Åska is dan ook een perfecte vervanger van de tweede auto die veel mensen op hun oprit hebben staan.

 

De Aska speed pedelec: de feiten en cijfers

  • Gloednieuw Belgisch design, met enkel Europese onderdelen en assemblage
  • Full-suspension kader voor een maximum aan comfort, grip en stabiliteit
  • Pinion C.16 versnellingen met Gates aandrijfriem
  • Neodrives 1200w achterwielmotor
  • 45km/u gegarandeerd
  • Grote 950 wh-batterij
  • Verkrijgbaar in het groen, grijs en rood

Meer info en cijfers over Åska

 

Åska testrit maken in Groot-Antwerpen

Wil je de Åska speed pedelec zelf ervaren? In onze fietsenwinkel in Edegem kan je de fiets bewonderen. Je mag hem zelfs gratis en vrijblijvend meenemen voor een testritje in de buurt! Want alleen op die manier kan je ontdekken of deze Belgische high-speed fiets een goede keuze is voor jou.

Stap dus gewoon even binnen bij De Geus Edegem en vraag ons naar een testrit. Wil je zeker zijn dat we je meteen kunnen helpen? Dan maak je best een boeking voor een testrit. Dit is in minder dan 1 minuut gebeurd!

Boek een gratis testrit

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus