De nieuwe Pinion MGU is een e-bike-motor als geen ander… en wij ervaarden het met eigen benen [analyse & testrit]

Pinion MGU E1.12

 

Tijdens een exclusieve presentatie mochten we kennismaken met de toekomst van e-biketechnologie: de Pinion MGU (Motor Gearbox Unit). Stefan Oelker van Pinion, sinds 2010 actief in de e-bikewereld en nauw betrokken bij de implementatie van deze technologie bij verschillende fietsenmerken, leidde ons door de indrukwekkende vernieuwingen van het systeem. En dat deed hij op een passende plek: in de fabriek van Riese & Müller, een van de eerste fabrikanten die de MGU heeft omarmd.

Van Porsche naar de pedelec

De oprichters van Pinion, Christoph Lermen en Michael Schmitz, zijn geen onbekenden in de wereld van precisietechniek. Als voormalige engineers bij Porsche en gepassioneerde mountainbikers waren ze gefrustreerd door het onderhoud van klassieke derailleurs. Hun oplossing? De geavanceerde versnellingsbaktechnologie van Porsche vertalen naar een fiets. Hun eerste prototype werd getest op een mountainbike tijdens een tocht door de Himalaya. Het resultaat: een betrouwbaar, stof- en waterdicht systeem dat zelfs onder extreme omstandigheden feilloos presteerde.

 

Klever X Pinion 45
Een voorbeeld van een speed pedelec met een versnellingensysteem van Pinion: de Klever X Pinion (echter nog zonder het nieuwe motorsysteem)

 

MGU: Motor- en versnellingssysteem in één

De nieuwste innovatie van Pinion is de MGU, een compacte middenmotor die naadloos geïntegreerd is met een versnellingssysteem. En dat is revolutionair. Geen losse derailleur of naafversnelling meer: alles zit netjes verpakt in één onderhoudsarm blok.

De MGU is verkrijgbaar in twee versies:

  • 600 W voor reguliere e-bikes (maximum snelheid van 25 km/u)
  • 800 W voor speed pedelecs (maximum snelheid van 45 km/u)

Met tot 12 versnellingen, een koppel van 85 Nm en een gewicht van slechts 4 tot 4,1 kg, is deze motor aanzienlijk lichter dan vergelijkbare middenmotoren met een apart schakelsysteem. Dat is niet alleen handig bij het tillen van de fiets, maar zorgt ook voor een betere gewichtsverdeling. Dit zal niet alleen mountainbikers aanspreken, maar ook eigenaren van een elektrische stadsfiets of speed pedelec die hun tweewieler regelmatig moeten optillen.

 

Stefan Oelker van Pinion
Stefan Oelker van Pinion geeft in de Riese & Müller-fabriek voor het team van Fietsen De Geus gepassioneerd uitleg over de nieuwe MGU

 

Schakelen zoals jij dat wilt

De Pinion MGU schakelt elektronisch en razendsnel. Jij kiest of je volledig automatisch rijdt, of gebruikmaakt van Auto Shift Pro: een slimme hybride modus waarin je automatisch rijdt, maar manueel schakelen altijd de overhand krijgt zodra je dat wilt. Kies je voor volautomatisch, dan zie je op het display een A in plaats van een versnelling.

Bovendien kun je met de MGU schakelen zonder te stoppen met trappen. Wij hebben het tijdens onze testrit zelf ervaren: dit is écht een zegen bij stoplichten of op hellingen.

De MGU is compatibel met zowel ketting- als riemaandrijving.

 

Pinion MGU E1.12 schakelaar
De Pinion-schakelaar op het stuur van een Riese & Müller Delite5 met MGU

 

Onderhoudsarm en duurzaam

De MGU heeft nauwelijks onderhoud nodig: olieverversing is pas nodig om de 10.000 km. Dankzij de samenwerking met toeleveranciers uit de Duitse auto-industrie bestaat 85% van de onderdelen uit hoogwaardige, duurzame componenten. Dit garandeert een constante en betrouwbare werking. Zoals Stefan het zei: “We weten wat we kunnen verwachten: een constant product waar je op kunt vertrouwen.”

 

Leestip: Team De Geus bezocht de fabriek van Riese & Müller… en wat we er zagen heeft ons enorm verrast!

 

Slimme technologie in je broekzak

De bijbehorende FIT-app laat je tot in detail bepalen hoeveel ondersteuning je in elke trapfase wilt. Wil je sportief of net ontspannen rijden? Jij hebt de controle. Ook aanwezig: walk assist (2–6 km/u) en een stiekeme boostfunctie: houd je de knop ingedrukt tijdens het fietsen, dan schiet je fiets even in “Fly-stand”. Dit is veruit de krachtigste ondersteuning die het systeem biedt.

Dankzij de samenwerking met FIT kunnen fietsenmakers (zoals wij!) de fiets uitlezen via een pc, foutmeldingen analyseren én meteen de juiste onderdelen bestellen. Snelle service is daarmee gegarandeerd.

 

Pinion MGU display Fly modus
De Fly-modus wordt geactiveerd wanneer je tijdens het fietsen de walk assist-knop ingedrukt houdt

 

Fit maintenance tool e-bikes
Stefan Oelker geeft ons team uitleg over FIT, de software waarmee je het onderhoud aan je elektrische fiets kunt coördineren

 

Diefstalbeveiliging inbegrepen

Uniek aan het systeem: de MGU maakt het mogelijk om een gestolen fiets op afstand onbruikbaar te maken. Zelfs als een dief ermee naar een fietsenmaker gaat, toont de software dat het om een gestolen fiets gaat. Een geruststellende gedachte! (Al is een bijkomende diefstal- of omniumverzekering altijd een goed idee als je geen enkel risico wilt lopen.)

 

Lees ook: Riese & Müller zet zich in 2025 alweer als innovator op de kaart met deze 8 nieuwigheden

 

Enige minpuntje? De batterij – voorlopig

Momenteel is de MGU enkel beschikbaar met een enkele batterij van 820 Wh, voldoende voor ongeveer 50 km op vlak terrein. Voor de meeste pendelaars is dat ruim voldoende, maar als je dagelijks langere afstanden moet afleggen, hoop je op iets meer. Er is echter goed nieuws: deze zomer werd op Eurobike Frankfurt een 1000 Wh-versie voorgesteld, en er wordt hard gewerkt aan een dual battery-systeem voor nog meer bereik.

 

Vincent Alblas - Team Fietsen De Geus
Voor pendelaars die lange afstanden afleggen kan een batterij van 850 Wh ontoereikend zijn, maar gelukkig werkt Pinion aan een een grotere batterij én een dual battery-oplossing

 

Getest en goedgekeurd in Mühltal

Tijdens ons bezoek aan Pinion kregen we de kans om de MGU zelf aan de tand te voelen, gemonteerd op een gloednieuwe Riese & Müller Delite5. Dit is een high-end fiets die, net als de MGU, dit jaar zijn debuut maakte.

We testten zowel de 25 km/u e-bikeversie als de krachtige speed pedelec tot 45 km/u, en dat in het heuvelachtige landschap rond de fabriek van Riese & Müller in Mühltal, Duitsland.

De eerste indruk? Indrukwekkend stil, soepel en intuïtief. De MGU schakelt razendsnel (zelfs bergop, onder belasting) en de automatische modus leest feilloos je rijstijl. De combinatie met de verende, stabiele geometrie van de Delite5 zorgde voor een rijervaring die zowel dynamisch als comfortabel was. Of we nu vlot door de bochten zoefden of steile klimmetjes trotseerden: de MGU leverde telkens precies de juiste kracht op het juiste moment. Deze testrit bevestigde voor ons wat we al vermoedden: de Pinion MGU is klaar voor het echte werk, ook bij ons in Vlaanderen.

 

Riese und Müller Delite5
Zonnebril op, haren in de wind: onze collega Mirly testte in het Duitse heuvelland de 25 km/u-versie van de Delite5 met MGU

 

Riese und Müller Delite5 elektrische fiets
Als het wat sneller mag is de Pinion MGU er ook als 45 km/u-variant, wat onze collega Jonas hier ervaart (al kunnen we aan zijn staande positie zien dat hij hier een lage snelheid had)

 

Conclusie

De Pinion MGU combineert de kracht van een middenmotor met het comfort van een geïntegreerd schakelsysteem, levert topprestaties met nauwelijks onderhoud, en zit boordevol slimme technologie. Of je nu een sportieve mountainbiker bent of een pendelaar die op zoek is naar betrouwbaarheid en gemak: de MGU is een gamechanger.

Kom de MGU nu ervaren bij Fietsen De Geus tijdens een vrijblijvende testrit op de Riese & Müller Delite5. Ontdek met eigen benen wat de toekomst van e-biken in petto heeft.

Over de Delite5 Boek je testrit

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus