Een expert vertelt: Hoe onderscheidt Cannondale zich van andere sportieve fietsenmerken? [interview]

Cannondale SuperSix EVO
Cannondale-kenner Yannick voor zijn fietsenwinkel in Edegem met een Cannondale SuperSix EVO

 

Hier in Antwerpen zweert menig wielerfanaat bij het Belgische merk Ridley. Lang leve ons eigen landje, nietwaar? Toch zoeken sommigen hun fietsplezier verder van huis. Bij het Amerikaanse Cannondale bijvoorbeeld, een merk dat je (net als Ridley) in onze winkels vindt. Onze verkoopadviseur Yannick is zo’n Cannondale-fan. Daarom vroegen we hem: waarom zou je Cannondale kiezen? Laten we Yannick eens goed aan de tand te voelen!

Wat maakt Cannondale uniek ten opzichte van andere fietsmerken?

Volgens Yannick onderscheidt het merk Cannondale zich door zijn constante drang naar innovatie: “Terwijl de meeste fabrikanten nog staal gebruikten, was Cannondale een van de eerste merken die overstapte op lichtgewicht aluminium frames. Dit maakte fietsen aanzienlijk lichter en stijver. Cannondale was bovendien een pionier in het gebruik van hoogwaardige carbonvezelmaterialen voor hun frames.”

“Qua fietsdesign is de Lefty-voorvork uniek,” vertelt hij verder. “Deze vork is vooral bekend binnen de mountainbike-wereld en maakt fietsen wendbaarder in bochten. Cannondale heeft deze technologie recentelijk ook toegepast op hun gravelbike, de Topstone.”

Een andere belangrijke innovatie is de BB30, een pressfit bottom bracket (oftewel: een geperste trapas) met een grotere as die zorgt voor een hogere stijfheid, wat resulteert in een stijvere en efficiëntere krachtoverbrenging. “Hierdoor reageert de fiets directer en kun je sneller fietsen,” legt Yannick uit. “Dit was destijds een baanbrekende innovatie.” Hij benadrukt dat hoewel veel merken innoveren, Cannondale dit op een eigen, unieke manier doet.

 

Cannondale Topstone gravelfiets
Yannick toont op Domein Hof ter Linden in Edegem trots de Topstone (hier zonder Lefty-voorvork), een gravelfiets die perfect is voor half-verharde paden en kasseien

 

Hoe ziet het proces van idee tot productie van een nieuwe fiets eruit?

Daarover is Yannick duidelijk: “Dat is een lang proces! Kort gezegd, het proces begint met het analyseren van markttrends en rijdersfeedback. Ontwerpers creëren schetsen en digitale 3D-modellen om het frame en andere componenten vorm te geven. Met 3D-printers worden componentontwerpen getest. Vroege modellen worden geproduceerd en getest in een gecontroleerde omgeving. Stress- en duurtesten hebben als doel de sterkte en flexibiliteit te evalueren.”

Yannick maakt duidelijk dat het proces daarmee nog lang niet klaar is: “Productie vindt vaak plaats in geavanceerde faciliteiten met gespecialiseerde las- en vormtechnieken. Voor carbonframes worden meerdere lagen zorgvuldig met de hand gelegd om maximale sterkte en stijfheid te waarborgen. Hoogwaardige coatings en custom kleuren worden toegepast. Tot slot worden de fietsen met precisie geassembleerd.”

De Benelux-tak van Cannondale is gevestigd in Nederland, maar de fietsen worden ontworpen en geproduceerd in de Verenigde Staten, in Wilton, Connecticut. Yannick zou de productielocatie graag eens bezoeken om meer inzicht te krijgen in het creatieve proces van idee tot eindproduct. Lachend voegt hij toe: “Mocht iemand van Cannondale dit interview lezen, contacteer mij!”

 

Cannondale SuperSix EVO racefiets
Een SuperSix EVO met Shimano 105-groepsset

 

Voor welk type fietser zijn Cannondale-fietsen specifiek ontworpen?

Cannondale biedt fietsen voor iedereen, ongeacht je niveau of type gebruik, en ongeacht je verwachtingen op het vlak van stack en reach. Yannick zegt hierover: “De Topstone is een veelzijdige gravelbike, terwijl de Supersix EVO een complete allround racefiets is. Daarnaast biedt de CAAD13 een stevige aluminium instapfiets die qua prestaties niet onderdoet voor veel carbonmodellen. Het maakt dus niet uit of je al een ervaren fietser bent of juist net wilt beginnen met wielrennen: bij Cannondale vind je wat je nodig hebt.”

 

Leestip: Fietsframe van staal, aluminium, carbon of titanium: wat zijn de voor- en nadelen?

 

Welke materialen gebruikt Cannondale vooral, en waarom zijn deze materialen zo belangrijk?

Cannondale werkt voornamelijk met aluminium en carbon, de standaardmaterialen in de fietsindustrie. Aluminium is sterk, lichtgewicht en betaalbaar, terwijl carbon nog lichter en stijver is. “Met carbon kun je ook ingewikkeldere framevormen maken,” legt Yannick uit. “Het is wel duurder door het intensieve handwerk dat erbij komt kijken.”

 

Cannondale racefiets
Cannondale maakt fietsen van carbon, zoals hier afgebeeld, maar ook van aluminium, wat goedkoper maar ook minder stijf is dan carbon

 

Hoe draagt Cannondale bij aan duurzaamheid binnen de fietsindustrie?

Yannick geeft aan dat de degelijkheid van Cannondale-fietsen voor een groot deel zorgt voor de duurzaamheid van het merk: “Een Cannondale is degelijk en gaat lang mee. Hoe minder vaak je een fiets moet kopen, des te beter dat is voor het milieu.”

Hij voegt echter toe dat Cannondale verder gaat dan de meeste fabrikanten in het bereiken van een duurzaam productieproces: “Als een van de eerste fietsenbouwers in de branche zijn ze overgestapt op plasticvrije, recycleerbare verpakkingen.”

Cannondale geeft aan dat ze in het eerste jaar van de introductie in Europa naar schatting 4500 kubieke meter afval hebben bespaard. Dat komt neer op meer dan zeventig vrachtcontainers vol plastic.

Wat zijn op dit moment de meest populaire modellen, en waarom?

“De Supersix EVO is momenteel erg populair,” vertelt Yannick. “Dit is een allround frame dat al decennia meegaat en voortdurend wordt vernieuwd.” Ook de Topstone is een favoriet vanwege zijn comfortabele rijgedrag en sportieve stuurgedrag. “Dankzij de verende achterbrug, de zogenaamse Kingpin Suspension, is deze fiets perfect voor bikepacking,” voegt Yannick toe.

 

Cannondale Topstone gravelbike
De Cannondale Topstone met een verende achterbrug (zogenaamde Kingpin Suspension), wat voor comfort zorgt op hobbelige paden

 

Hoe houdt Cannondale rekening met rijcomfort en aerodynamica in het ontwerp?

Zoals gezegd is een goed voorbeeld van Cannondales aandacht voor comfort de Kingpin Suspension op de Topstone.

Op het gebied van aerodynamica heeft de Supersix EVO verschillende innovaties. “De batterij van het elektronische schakelsysteem is in het frame verwerkt in plaats van in de zadelpen,” legt Yannick uit. “Hierdoor konden ze een smallere zadelpen ontwerpen, wat de luchtweerstand vermindert. Ook zijn de remkabels langs het balhoofd geleid, waardoor het balhoofd smaller is en minder weerstand biedt.”

Zijn er grote wielerploegen of atleten die samenwerken met Cannondale?

Cannondale werkt samen met EF Education-EasyPost, een professionele wielerploeg die met roze Cannondales rijdt onder een Amerikaanse licentie. “Ook in de mountainbike-wereld is er een officieel team dat met Cannondale rijdt,” zegt Yannick. “Daarnaast rijdt veldrijder Toon Aerts op de cyclocrossversie van de Supersix EVO.”

 

Fietsenwinkel Schoten
In de fietsenwinkels van Fietsen De Geus vind je een ruim sportief fietsgamma met onder andere Cannondale en Ridley

 

Wat kunnen we in de toekomst verwachten van Cannondale op het gebied van innovatie?

Yannick verwacht dat Cannondale binnenkort met updates zal komen voor hun SystemSix- en CAAD13-modellen. “De SystemSix is hun aerofiets en heeft al een tijdje geen grote update meer gehad,” vertelt hij. “Hopelijk komt daar binnenkort verandering in.”

 

Lees ook: Een korte introductie in Shimano-groepsets voor racefietsen

 

Wat is Cannondale Lab71?

Lab71 is de premiumlijn van Cannondale en staat voor het hoogste niveau van technologie en vakmanschap. “De naam verwijst naar het jaar waarin Cannondale werd opgericht, 1971,” legt Yannick uit. “Het is hun ‘droomfiets’, zonder compromissen op het gebied van montage of materiaalkeuze. Denk aan de S-Works van Specialized, maar dan van Cannondale. De prijs? Minimaal 10.000 euro. Veel geld, maar dan heb je écht het beste van het beste.”

De Lab71 SuperSix EVO is onlangs in de prijzen gevallen: Grinta verkoos dit topmodel in januari 2025 tot “Dream Bike of the Year”.

 

Cannondale racefiets
De sportfietsen van Cannondale zijn te bewonderen en te testen in onze fietsenwinkels in Antwerpen, Schoten en Edegem

 

Op welk model zou een wielerliefhebber nu een testrit moeten komen maken?

Yannick: “Zonder twijfel de SuperSix EVO! We hebben net enkele kersverse exemplaren binnengekregen. Dit model is super! De versie met de Shimano 105 Di2-groepset heeft hetzelfde frame als dat waar de profs op rijden, alleen iets zwaarder,” legt Yannick uit. “De fiets is mooi afgewerkt met interne kabels en biedt uitstekende prestaties als allround racefiets. En dat voor een degelijke prijs van 4000 euro. Voor 3300 euro heb je zelfs al een mechanisch geschakelde versie.” Yannick benadrukt dat ook sportieve fietsen financieel interessant in een fietsleasing gestoken kunnen worden.

Wie nieuwsgierig is naar de unieke rijervaring van Cannondale, is bij Fietsenwinkel De Geus in Antwerpen, Schoten en Edegem altijd welkom voor een uitgebreide testrit. We helpen je niet alleen bij het kiezen van de fiets, maar adviseren je ook over accessoires zoals klikpedalen.

Wil je snel op je nieuwe Cannondale zitten? Yannick sluit af met mooi nieuws: “Omdat de SuperSix EVO nu op voorraad is, kunnen we die direct leveren!”

Plan je eigen testrit

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus