B2B-afdeling Veloplan gaat op in Fietsen De Geus: “Meer bedrijven op de fiets zetten, daar gaat het om”

Caroline De Mulder en Thomas Vanderhoydonck
Caroline De Mulder en Thomas Vanderhoydonck, zaakvoerders van Fietsen De Geus, zijn fier op de ambitie om meer bedrijven op de fiets te zetten

 

Sinds Fietsen De Geus in maart 2022 hun B2B-afdeling Veloplan oprichtte, hebben hun mobiliteitsadviseurs honderden Antwerpse kmo’s op de fiets gezet. Nu kondigen Thomas en Caro, zaakvoerders van de fietsenwinkels, aan dat deze afdeling verder gaat onder de naam van Fietsen De Geus Bedrijven. Waarom de merknaam Veloplan wordt uitgefaseerd? Thomas legt het uit: “De bekende naam Fietsen De Geus doet meer deuren openen voor ons B2B-team. Nog meer bedrijven op de fiets kunnen zetten, daar draait het om.” Blijf lezen voor het volledige interview.

Antwerpse firma’s omarmen de fiets

Thomas en Caro, laten we bij het begin beginnen: waarom werd Veloplan in 2022 opgericht?

Thomas: “Omdat Antwerpen het nodig had én omdat lokale bedrijven er klaar voor waren. Zelfs de grootste autoliefhebber kent de nadelen van de wagen: een auto zorgt voor vervuiling en neemt disproportioneel veel ruimte in beslag om vaak maar één persoon te vervoeren. Bovendien zijn files en hoge benzinekosten een ergernis van menig pendelaar. Vlamingen zijn daarom, zeker de afgelopen tien jaar, massaal op zoek gegaan naar alternatieve vervoersmiddelen.”

Caro: “De behoefte naar sneller, voordeliger en gezonder vervoer begon ook steeds meer bij Antwerpse bedrijven naar voren te komen. In onze fietsenwinkels spraken we, zeker tijdens de coronapandemie, tientallen werkgevers en werknemers die de tweewieler naar het werk begonnen te nemen. De werkgevers lieten daarbij regelmatig uitschijnen dat ze advies nodig hadden over zaken als fietsleasing, kopen op afbetaling en het creëren van een fietscultuur binnen de firma.”

Thomas: “Klopt. En toen dachten wij: wat als wij nu eens die one-stop-shop voor bedrijfsfietsen beginnen? Wat als wij méér worden dan een fietsenwinkel en echt actief op zoek gaan naar de beste financiering voor jouw bedrijf. En daarbij elke mogelijke vraag beantwoorden die je als leidinggevende kan hebben? Welnu, die one-stop-shop werd uiteindelijk Veloplan.”

 

Leasefietsen Antwerpen
Team Veloplan tijdens een evenement bij het Merksemse bedrijf Manuchar, waarbij hun werknemers het fietsaanbod konden uitproberen

 

Hoe probeerde Veloplan de aandacht te trekken van Antwerpse zaakvoerders en HR-verantwoordelijken?

Caro: “Allereerst door een heldere, duidelijke website te maken waarop zaakvoerders en HR-verantwoordelijken snel de nodige informatie konden vinden over bedrijfsfietsen. Natuurlijk waren we ook direct aanwezig op de LinkedIn, want dat is vandaag de dag dé plek om beslissingsnemers te bereiken.”

Thomas: “Maar daar hield het niet op. We gingen actief naar bedrijven toe. En dat zullen we ook blijven doen nu onze B2B-afdeling de naam van Fietsen De Geus aanneemt. We blijven testevenementen organiseren op bedrijfslocaties, net zoals we de afgelopen jaren hebben gedaan. Men kan ons boeken en wij komen dan met een camionette vol fietsen naar je toe. Dit maakt het laagdrempelig voor werknemers om ons fietsaanbod te leren kennen.”

Caro: “Vergeet ook de evenementen op het Fietsen De Geus-kantoor niet. Daar organiseerde Veloplan regenmatig lezingen en social rides. Ook onder de noemer van Fietsen De Geus zullen we dat blijven doen. Zo hadden we al Sven Nys op bezoek die voor een zaal vol ondernemers kwam vertellen hoe je kan ondernemen met een topsportmentaliteit. En onze leasingpartner Cyclis en loonsecretariaat Liantis hielden een infodag over het implementeren van fietsleasing. Niemand minder dan tv-gezicht Saartje Vandendriessche presenteerde dat evenement.”

Thomas: “Met dit soort evenementen heeft Veloplan zijn engagement getoond om zoveel mogelijk Antwerpse bedrijven op de fiets te krijgen. En dat zal zo blijven nu Veloplan gewoon Fietsen De Geus wordt.”

 

Sven Nys
Team Veloplan met topsporter Sven Nys (rechts) in maart 2023 tijdens de workshop Ondernemen met een Topsportmentaliteit

 

Een mindset veranderen

Stonden bedrijven vanaf het begin open om de fiets te nemen? Hoe was de ontvangst van de producten en diensten van Veloplan?

Thomas: “Dat wisselde nogal. Natuurlijk was er het laaghangende fruit. Dat waren de zaakvoerders en HR-verantwoordelijken die zelf al eens in onze fietsenwinkels stonden. Zij kenden natuurlijk de voordelen van fietsen naar het werk al. Het was dan ook een makkelijke (en dankbare) taak om hun teams mobiel te maken.”

Caro: “Maar dan zijn er natuurlijk ook mensen die zich moeilijk kunnen voorstellen dat je de fiets zou nemen. Ze hebben de auto als primair vervoermiddel en snappen de voordelen van alternatieve vervoersmiddel, zoals de fiets, nog niet.”

Thomas: “Die twijfelende groep mensen overtuigen, dat is een uitdaging. Dat geef ik ruimhartig toe. Maar het is niet onmogelijk. Belangrijk is vooral dat wij als mobiliteitsconsultant de voordelen van fietsen als keiharde feiten kunnen brengen. En dat kunnen we, want er is inmiddels ongelooflijk veel onderzoek gedaan naar fietsmobiliteit.”

 

Makelaarskantoor De Meester uit Antwerpen kocht via Veloplan een reeks deelfietsen van Gazelle in de huisstijl van hun bedrijf

 

Wat zijn dat dan, die voordelen van de bedrijfsfiets?

Caro: “Allereerst is fietsen gezond. Studies hebben uitgewezen dat mensen die fietsen naar het werk minder last hebben van lichamelijke en mentale kwalen. Dat uit zich voor de werkgever in minder ziekteverzuim in het team.”

Thomas: “Bovendien staat iemand die de fiets neemt nooit in de file en betaalt hij of zij geen brandstof- en parkeerkosten. Dit is prettig voor zowel de werkgever als de werknemer.”

Caro: “Laten we ook zeker de voordelen op het vlak van employer branding niet vergeten: vooral jonge mensen kiezen graag een werkgever die zich actief inzet voor een beter wereld, en een fietsplan maakt dit tastbaar. Daarnaast blijven mensen gemiddeld langer werken bij een bedrijf met een fietsplan, dus het is goed voor je retentiebeleid.”

Thomas: “En dan hebben we natuurlijk de grote troef nog niet genoemd: een bedrijfsfiets kost simpelweg veel minder dan een salariswagen. Als we bijvoorbeeld naar fietsleasing kijken, is het belangrijk om te vermelden dat een leaseplan volledig kostenneutraal kan worden aangeboden aan de werknemers. En als medewerker betaal je voor een leasefiets tot veertig procent minder dan voor een gekochte fiets.”

Caro: “Met deze feiten trekken we zelfs de grootste autofanaat over de streep. We kennen zaakvoerders die aanvankelijk met veel aarzeling een fietsplan hebben geïmplementeerd en ons na een jaar kwamen bedanken dat we hen hadden overtuigd.”

Thomas: “Dankzij het harde werk van onze mobiliteitsadviseurs greep Veloplan zelfs af en toe de aandacht van de pers. Zoals die keer toen Made In Antwerpen schreef over het feit dat we in een half jaar al 500 Antwerpenaren op de bedrijfsfiets hadden gezet.”

Caro: “Zulke momenten maken ons gelukkig.”

 

Veloplan testevenement Aartselaar
Het team van het hoofdkantoor van de computerleverancier Alternate in 2022, poserend bij de uitgebreide Veloplan-testvloot

 

Profiteren van naamsbekendheid

Als alles zo goed gaat onder de noemer Veloplan, waarom wordt die naam dan uitgefaseerd? Waarom valt de B2B-afdeling vanaf nu onder de naam van Fietsen De Geus?

Thomas: “Natuurlijk is het belangrijk om te beseffen dat Veloplan altijd Fietsen De Geus is geweest. Het was een merknaam van ons, maar nooit een separaat bedrijf. De werking van Veloplan was dus altijd nauw verweven met die van onze B2C-fietsenwinkels. Achter de schermen heeft Veloplan dus altijd als een deel van Fietsen De Geus gefunctioneerd. Intern voelde het voor ons dus steeds meer logisch om beide bedrijfstakken dezelfde naam te geven. Maar dit was niet de reden waarom we uiteindelijk de knoop hebben doorgehakt.”

Caro: “Inderdaad. De belangrijkste reden om Veloplan ook in naam samen te voegen met Fietsen De Geus, is de gigantische naamsbekendheid van Fietsen De Geus in Antwerpen. Die naam bestaat al sinds 1984 en wordt gezien als dé referentie voor regionale fietsmobiliteit.”

 

Kevin Eeckhout
Mobiliteitsadviseur Kevin Eeckhout van Veloplan voor een zaal vol zaakvoerders tijdens het gezamenlijk evenement met Cyclis en Liantis

 

Het is dus makkelijker om de doelgroep te bereiken als Fietsen De Geus dan als Veloplan?

Thomas: “Dat klopt helemaal. De bekende naam Fietsen De Geus doet meer deuren openen voor ons B2B-team. Zo’n voordeel moet niet onderschat worden. Want wat is ons doel? Elke Antwerpse kmo overtuigen dat ze baat hebben bij een fietsplan. Een dergelijke ambitie kan je alleen waarmaken als je merknaam herkenning oproept en vertrouwen inboezemt.”

Caro: “Veloplan als B2B-boegbeeld had simpelweg die herkenningsfactor minder. Dat was de waarheid die we onder ogen moesten zien.”

Thomas: “Nog meer bedrijven op de fiets kunnen zetten, daar draait het om. En het samenvoegen van Veloplan met Fietsen De Geus helpt daar enorm bij.”

 

Caroline De Mulder en Thomas Vanderhoydonck
Thomas en Caro, in verwachting van hun derde zoon, in 2024 voor het Fietsen De Geus-kantoor in Mortsel

 

Blijvende ambitie: alle bedrijven op de fiets

Wijzigt er iets in de ambitie van jullie zakelijke afdeling?

Caro: [lacht] “Nee! Niets!”

Thomas: “Behalve het verdwijnen van de naam Veloplan verandert er niets. Of ja, misschien toch: we zijn wellicht nóg ambitieuzer geworden en willen nu echt elk bedrijf in Groot-Antwerpen op de fiets krijgen. Nu we beseft hebben hoeveel deuren de naam Fietsen De Geus opent, zien we geen reden om een ‘nee, niet geïnteresseerd’ als antwoord te accepteren.”

Caro: “Een fietsplan hebben is anno 2024 een noodzaak. Het maakt je bedrijfsvoering efficiënter en voordeliger. Ons B2B-team gaat met volle goesting aan de slag om dit gospel te verkondigen.”

 

Als een zaakvoerder of HR-verantwoordelijke interesse heeft in bedrijfsfietsen, welke tip kan je hem of haar geven?

Caro: “Begin eens met het lezen van onze pagina voor werkgevers. Daar krijg je al een goede indruk van de mogelijkheden. We hebben bovendien een aparte pagina voor eenmanszaken. Heb je na het lezen zin om met onze mobiliteitsadviseurs te praten? Op die pagina’s vind je manieren om in contact te komen. Een kennismaking is natuurlijk altijd gratis en vrijblijvend.”

Thomas: “En wanneer je dit als werknemer leest, dan ben je welkom op de speciale pagina over fietsleasing en -aankoop. Daar leggen we uit hoe jij binnenkort op je droomfiets kan zitten.”

Caro: “Wie je ook bent, wat je situatie ook is, weet dat je bij Fietsen De Geus welkom bent!”

Ontdek de opties voor bedrijven

Word gratis een digitale Geus

Schrijf je in op de nieuwsbrief voor toffe promoties, coole fietstips en splinternieuwe modellen

  • Je wil op de hoogte blijven van onze promoties, seizoensdeals, het laatste nieuws over De Geuzen? Schrijf je dan hier in op de nieuwsbrief van Fietsen De Geus.
Fietsen de geus