Misschien is het je al eens opgevallen dat twee identieke carbon racefietsen een totaal andere prijs kunnen hebben, zelfs binnen hetzelfde merk. Ze hebben dezelfde specs, maar ondanks de gelijke afwerking is de ene fiets duizend euro duurder dan de andere. Waarom? Welnu, het heeft te maken met de kwaliteit van de carbonvezels.
Verschillende kwaliteiten carbon
Heel simpel gezegd zijn er gradaties in de kwaliteit van carbon (ook wel koolstof genoemd). Je hebt sterkere en zwakkere carbonvezels, waarbij de sterkere natuurlijk ook duurder zijn.
Wanneer je een fietsframe van de sterkere carbonvezels maakt, hoef je minder materiaal te gebruiken om toch de gewenste framesterkte te krijgen. De fiets wordt daardoor dus lichter. En op een lichtere fiets, presteer je doorgaans beter.
Dat is, kort gezegd, waarom je voor ogenschijnlijk identieke racefietsen andere bedragen moet neerleggen.
Hoe minder lagen, hoe lichter
We zullen iets dieper in de materie duiken. Om dat te doen, moet je weten hoe een carbon fietsframe wordt gemaakt.
Elk carbonframe wordt gemaakt in een mal, ongeacht of er sterkere (duurdere) vezels of zwakkere (goedkopere) vezels worden gebruikt. Men giet de vezels in deze mal, zodat er na uitharding een frame ontstaat.
Met sterkere vezels hoef je maar één laag te gieten om een solide frame te maken. Dit gieten is een heel secuur klusje dat uiterst nauwkeurig moet gebeuren, want met maar één laag is er geen ruimte om een foutje te maken. Frames van sterkere vezels zijn dus niet alleen duurder omdat de grondstof meer kost, maar ook omdat er veel meer tijd in kruipt om ze te maken.
Neem je zwakkere vezels, dan moet je drie of zelfs vier lagen gebruiken. Dit lijkt meer werk, maar dat is het niet: zo’n frame van zwakkere vezels kan juist snel gemaakt worden omdat er een grotere foutmarge is. Het frame van zwakke vezels is dan ook een stuk goedkoper, want de grondstoffen kosten minder én het frame is sneller gemaakt. Het nadeel is uiteraard dat je frame iets zwaarder is.
Dure fietsen schaven gewicht weg
Bij duurdere carbonfietsen met sterkere vezels kan een fabrikant op veel plekken gewicht wegsnoepen. Een voorbeeld is in de bovenbuis. Omdat de bovenbuis geen gewicht draagt, kan deze extreem licht gemaakt worden. Natuurlijk is het wel een tijdrovend (en dus kostbaar) proces om een ultradunne buis te maken die toch robuust genoeg is.
Eigenlijk zijn er maar twee plekken in de fiets waar je als fabrikant heel moeilijk gewicht kan wegschaven. Deze twee plekken krijgen namelijk zeer veel kracht te verduren:
- Trapas: Hier komt veel kracht op te staan, dus deze moet stevig zijn. Hoe dikker de trapas, hoe steviger en stijver die is. Maar helaas ook hoe zwaarder.
- Balhoofdbuis: Dit deel vangt veel kracht op aan de voorzijde, dus ook hier moet de fabriek buitengewoon voorzichtig zijn met het besparen van gewicht.
Een apart en lastig geval is voor elke fabrikant de staande achtervork. De staande achtervork krijgt vrijwel alle kracht te verwerken aan de achterzijde van je racefiets. Enerzijds wil je als fietsfabrikant deze vork dus stevig maken. Anderzijds wil je hem juist zeer smal maken om hem flex en dus comfort te geven.
Je begrijpt het: er steekt veel vakkundigheid, tijd en materiaal in het bouwen van een carbon racefiets die zowel lichtgewicht als stevig is. Hoe minder gewicht je fiets mag hebben, hoe meer centen je op je bankrekening moet hebben. Kwaliteit kost nu eenmaal geld. (Al bestaan er tegenwoordig gelukkig ook fietsleningen.)
Voorbeelden van fietsen met duurder en goedkoper carbon
Zoals we aan het begin van onze uitleg schreven, kan je zelfs bij één fietsenmerk totaal uiteenlopende prijzen aantreffen voor fietsen met identieke specs. Ook kunnen twee fietsen van verschillende merken op elkaar lijken, maar toch compleet andere prijzen hebben. Inmiddels weten we dat dit komt door de kwaliteit van het carbon.
Om onze uitleg af te sluiten, geven we je graag enkele merken en modellen waar het kwaliteits- en prijsverschil duidelijk naar voren komt:
- Ridley: De Ridley Noah Disc is enkele duizenden euro’s goedkoper dan de Ridley Noah Fast Disc, zelfs als je ze verder uitrust met dezelfde afwerking. De Noah Fast Disc heeft namelijk carbon van betere kwaliteit, zodat het gewicht van deze fiets lager gehouden kan worden.
- Cannondale en Canyon: De Cannondales met Hi-Mod in de naam hebben dezelfde specs als die van rivaliserend merk Canyon en hun CLX-modellen. De CLX gebruikt echter een sterkere soort carbon en is dus duurder.
- Specialized: Dit merk heeft fietsen die gewoon onder de naam Specialized worden verkocht, maar ze geven sommige exemplaren het label S-Works. Deze S-Works-fietsen zijn altijd gemaakt van superieur carbon.
Persoonlijk aankoopadvies nodig?
Duizelt je hoofd na het lezen van deze informatie, dan nodigen we je uit om onze fietsenwinkels te bezoeken. In onze filialen in Antwerpen en Schoten geven we je uitleg over de racefietsen in ons gamma. We houden daarbij rekening met je beoogde gebruik én je budget.